ANÁLISE DO COMPORTAMENTO DO DIAFRAGMA HORIZONTAL E VERTICAL EM EDIFICAÇÕES UTILIZANDO O SISTEMA LIGHTWEIGHT WOOD-FRAME

Authors

  • Marcos Vinício Camargo Universidade Estadual de Londrina / Departamento de Estruturas http://orcid.org/0000-0002-3482-9189
  • Guilherme Graboski Silva de Castro Universidade Estadual de Londrina
  • Guilherme Graboski Silva de Castro Universidade Estadual de Londrina

Abstract

The desire to build buildings faster with clean and organized construction sites, combined with the necessity of sustainable economic practices, make the lightweight wood-frame construction system an attractive alternative to combat the housing deficit that exists in modern-day Brazil. To execute the construction of wood-frame buildings in a safe and economically viable manner, it is important to understand the structural behavior of this constructive system with regards to the parameters that a project demand. In comparison to conventional reinforced concrete construction, wood-frame construction experiences the impact of wind forces significantly more. Therefore, the objective of this work is to analyze the structural behavior of wood-frame buildings with respect to horizontal loads of wind; specifically, the horizontal and vertical diaphragm effect as the mechanism responsible for bracing the structure. Thus, using a computational model developed in the SAP2000 software, it was intended to apply wind loads and model diaphragm and shear wall, in order to analyze the behavior of the load path, as well as to compare the results found, with the theory about the theme, references and works carried out with experimental models in lightweight wood-frame. The results obtained showed that despite the fact that it is a lightweight wood-frame construction system, the wind loads did not significantly impact the absolute axial and shear forces on the structure, due to factors related to the total height and location of the building.

Author Biography

Marcos Vinício Camargo, Universidade Estadual de Londrina / Departamento de Estruturas

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Estadual de Londrina (2012). Especialização em Engenharia de Estruturas pela Universidade Estadual de Londrina (2015), Mestrado em engenharia civil (Ênfase em Engenharia de Estruturas) Universidade Estadual de Maringá (2020), com dissertação sobre a correlação simples e combinada de ensaios não destrutivos (ENDs) Ultrassom, Ensaio Acústico e Esclerometria para a estimativa dos parâmetros de resistência à compressão e módulo de elasticidade de concretos com resistência nominal variando de 20 a 50 MPa. Doutorando em engenharia civil no Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil (PPGECiv) da Universidade Federal de São Carlos (Ênfase em Estruturas). Atualmente é professor colaborador da Universidade Estadual de Londrina (UEL) do curso de Engenharia Civil vinculado ao Departamento de Estruturas e coordenador do laboratorio de estruturas do Centro de Tecnologia e Urbanismo (CTU), ministra disciplinas nos cursos de graduação em Engenharia Civil e Arquitetura e Urbanismo. Professor no Centro Universitário Filadélfia de Londrina (UNIFIL). Áreas de interesse nos seguintes temas: Engenharia de Estruturas, Ensaios não destrutivos, Análise experimental de estruturas, Estruturas de madeira, Materiais compósitos, Modelagem numérica.

Published

2021-06-25

Issue

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Artigos