Education policy and its research challenges: the case of Brazil

Authors

  • Nora Krawczyk Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.003

Abstract

Abstract: Researching education policy and/or education policies is not an easy task, mainly because of the multiplicity of disciplines necessary for its/their study. This paper proposes to offer some elements of analysis of research trends in education policy in the last decades in Brazil. For that, the field of education policy, the dialogue between different disciplines, the different approaches, themes and contexts of production will be discussed.

 

Keywords: Education policy. Brazil. Historicity.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BALL, S. Big polices/small world: an introduction to international perspectives in education policy. Comparative Education, v. 34, n. 2, p. 119-130, 1998. DOI: https://doi.org/10.1080/03050069828225

BARROSO, J. A utilização do conhecimento em política: o caso da gestão escolar em Portugal. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302009000400004

BARROSO, J. O Estado e a Educação: a regulação transnacional, a regulação nacional e a regulação local. In: BARROSO, J.; VISEU, S. (Orgs). A regulação das políticas públicas de Educação: espaços, dinâmicas e actores. Lisboa: Educa/Unidade de I&D de Ciências da Educação, 2006. p. 41-70.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

CARVALHO, L. M. O PISA como dispositivo de conhecimento & política. In: CARVALHO, L. M. (Org.). O espelho do perito. Inquéritos internacionais, conhecimento e política em educação: o caso do PISA. Lisboa: Fundação Manuel Leão, 2011. p. 11-40.

CURY, C. R. J. Graduação/Pós-Graduação: a busca de uma relação virtuosa. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 88, p. 777-793, out. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302004000300007

DELVAUX, B. Qual é o papel do conhecimento na acção pública? Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302009000400003

KRAWCZYK, N. Conhecimento crítico e política educacional: um diálogo difícil, mas necessário. In: KRAWCZYK, N. (Org.). Sociologia do Ensino Médio: crítica ao economicismo na política educacional. São Paulo: Cortez, 2014. p. 13-32.

KRAWCZYK, N. Pesquisa comparada em educação na América Latina: situações e perspectiva. Educação Unisino, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 199-204, set./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2013.173.03

KRAWCZYK, N.; MORAES, R. C. C de. Estudos comparados, projeto histórico e análise de políticas públicas. Entrevista com Hugo Zemelman. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, p. 311-320, abr. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302003000100022

KRAWCZYK, N.; VIEIRA V. L. Uma perspectiva histórico-sociológica da Reforma Educacional na América Latina: Argentina, Brasil, Chile e México nos anos 1990. Brasilia: Liberlivro, 2012.

MARRADI, A.; ARCHENTI, N.; PIOVANI, J. Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Emecé, 2007.

MORDUCHOWICZ, A. Discusiones de economia de la educación. Buenos Aires: Losada, 2003.

NÓVOA, A. “Modelos de análise em educação comparada: o campo e a carta”. Tradução do artigo publicado na revista Les Sciences de l’education pour l’ère nouvelle, n. 2-3, 1995.

PIOVANI, J. I.; KRAWCZYK, N. Los Estudios comparativos: algunas notas históricas, epistemológicas e metodológicas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 3, p. 821-840, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623667609

Published

2019-01-21

How to Cite

KRAWCZYK, N. Education policy and its research challenges: the case of Brazil. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–9, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13131. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Artículos