Traditional people in the teaching material “Quilombola Narratives: dialogue - know - communicate"

Authors

  • Rosana Maria Prado Universidade de Mogi das Cruzes
  • Cristina Schmidt Silva Portéro Universidade de Mogi das Cruzes – UMC
  • Francisco Carlos Franco Universidade de Mogi das Cruzes – UMC.

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.18.i40.0003

Abstract

The importance of having a specific teaching material for the quilombola community is understood, so that students can learn about the culture of their community and have a meaningful learning, for those who do not belong to the traditional community, they can know the people life style and so respect them. The study is descriptive with a qualitative approach and aims to analyze the teaching material “Quilombolas Narratives: dialogue - know - communicate”, carried out by the São Paulo State Department of Education and by the Educational Inclusion Center, recognizing the importance of narratives as an instrument of knowledge and appreciation of the quilombos traditions, stories, struggles and resistance, as a didactic resource, they allow textual, grammatical and sociocultural exploration, providing interdisciplinarity and interaction with traditional knowledge. Quilombola; Education; Afro-Brazilian community; Traditional people.

Author Biographies

Rosana Maria Prado, Universidade de Mogi das Cruzes

Mestranda do Programa de Políticas Públicas da Universidade de Mogi das Cruzes, especialista em Gestão da Aprendizagem pela Universidade Braz Cubas.

Cristina Schmidt Silva Portéro, Universidade de Mogi das Cruzes – UMC

Pós doutora em Comunicação Regional pela Cátedra UNESCO/Umesp. Doutora em Comunicação e Semiótica – PUC-SP, Mestre em Comunicação, teoria e ensino - UMESP-SP. Atualmente é professora do Programa de Mestrado em Políticas Públicas na Universidade de Mogi das Cruzes – UMC.

Francisco Carlos Franco, Universidade de Mogi das Cruzes – UMC.

Doutor e Mestre em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica - PUC, de São Paulo. Atualmente é professor do Programa de Mestrado em Políticas Públicas e no Curso de Pedagogia na Universidade de Mogi das Cruzes – UMC.

Published

2020-06-24

How to Cite

PRADO, R. M.; PORTÉRO, C. S. S.; FRANCO, F. C. Traditional people in the teaching material “Quilombola Narratives: dialogue - know - communicate". Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 18, n. 40, p. 49–63, 2020. DOI: 10.5212/RIF.v.18.i40.0003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19273. Acesso em: 3 nov. 2024.