“Quando tu dança, tu existe”: masculinidades pretas e(m) movimento

Authors

  • Camila Reis Tomaz Doutoranda PPGeo/UERJ
  • Ivan Ignácio Pimentel Universidade do Estado do Rio de Janeiro / Docente no Programa de Pós-Graduação em Geografia https://orcid.org/0000-0002-8174-4241
  • Genilson Leite da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rlagg.v.16.i1.0010

Abstract

This work is the result of reflections by three black researchers, of different tones, genders and origins, after joint participation in academic events. In these, the focus of the questions and considerations about presentations made by black men of research about themselves were unquestionable curiosities related to their methodologies and references, including suggestions of white female references as essential for the work.  The expectation for a sexist masculinity, of the culture of whiteness, in black men, and the demanded reparation from a white perspective in more than one academic moment of the three motivated and justifies the production of this. Based on a case study of a black man who dances, researches and narrates his story, it demonstrates how this same masculinity is questioned when a black body decides to dedicate itself to dancing and exist from corporeality considered subordinate. Thus, in the first part of the work, we made a brief analysis of the construction of hegemonic masculinity through the “man with H”, demonstrating how the corporeality of the “true male” is elaborated throughout different moments of life. Furthermore, we analyze how this perspective animalizes and inferiorizes black men, emptying them of themselves and filling them with a narrative constructed by whiteness. The femininities present in black men since their origins in Afrika and the persistent homage to ancestry in those who maintain them despite colonialities in the readings and interpretations of the black body were highlighted. Finally, elements of the language in confronting black men who dance are considered similar to the moments that generated the research, that is, supposedly subtle questions to black men who, no matter what they do, will have their masculinity associated with issues of white masculinity, thus suffering colonial violence in its academically updated form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Ignácio Pimentel, Universidade do Estado do Rio de Janeiro / Docente no Programa de Pós-Graduação em Geografia

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006), graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Candido Mendes (2012), mestrado em Sociologia e Direito pela Universidade Federal Fluminense (2011) e doutorado em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2016). Atualmente é docente do Instituto Federal do Rio de Janeiro, docente da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Professor Colaborador do Programa de Pós-graduação em Geografia da UERJ. Tem experiência na área de Geografia Humana, com ênfase em Geografia, Gênero, Raça e Sexualidade, atuando principalmente nos seguintes temas: identidade, território e espaço simbólico. Atualmente vem desenvolvendo pesquisas que buscam compreender a importância dos Zungus na urbe a partir de narrativas e trajetórias negras.

Genilson Leite da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando em Antropologia Social pelo Museu Nacional/UFRJ e Licenciando em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bacharel em Dança na mesma (2015).Mestre em Arte e Cultura Contemporânea pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Pós-graduação em Linguagens Arísticas, Cultura e Educação pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ/Nilópolis. Fui monitor das disciplinas topicos Especiais em Danças Folcloricas do Brasil A e Folclore do Brasil: Danças e Folguetos eferecidos aos cursos de Dança (LInccenciatura, Bacharel, Bacharel em teoria) e Educação Física (Licenciatura e Bacharel). Sou Associado a Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN). Fui bailarino do Laboratório inscrito no CNPQ Coletivo MUANES Dançateatro e Performances Afro Brasileiras. Foi pesquisador do Laboratório de Africologia e Estudos Amerídia - Geru Maã UFRJ/IFCS. Coordeno o Núcleo de Estudos em Cultura Popular e Sociedade (NECPS/UFRJ) Fui bolsista de iniciação artística e cultural como intérprete criador da Companhia Folclórica do Rio - UFRJ; atuei como coreografo e pesquisador do Projeto em Africanidade na Dança Educação (PADE/UFRJ) durante o ano de 2010 á 2015.Posso experiência na área de artes/dança, atuando como arte-educador, coreógrafo e pesquisador nas áreas de Performance, Cultura Popular, Cultura de Matriz Africana, Candomblé, Relações Étnico-Raciais e Dança Contemporânea. Atuo na área de artes, com ênfase em dança, principalmente nos seguintes temas: performance, dança afro-contemporânea, dança popular brasileira,Dança-educação, africanidades e dança de salão.

Published

2025-08-01

Issue

Section

Geografias Feministas Negras