State of t he Ar t and Bibliography of the Folkc ommunication : Folkmarketing at the Parintins Folk Festival

Authors

  • Ana Paula Almeida Miranda Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Severino Alves de Lucena Filho Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.18.i40.0015

Abstract

This research aims to present the academic studies that were carried out based on the theory of folkcommunication with a focus on folkmarketing, which is an organizational communication strategy, in the period from 2009 to 2018 (10 years). The state of the art provides support and proves the feasibility of a research. It also proves that the study contributes to the field of performance of Folkcommunication and Folkmarketing, as theories of communication. It has relevance for the academic area, because, despite being genuinely Brazilian, their use is still scarce and needs to be propagated in the field of research, especially in communication, due to its social relevance (studies that prioritize minorities that are on the margins of society). We conclude that bibliometric studies are invaluable tools for the area of ​​information science, as they apply statistical and mathematical methods in order to analyze and build indicators on the dynamics and evolution of scientific and technological information, quantifying the processes of written communication, for journals and for the development of science as a whole. Folkcommunication; Folkmarketing; Marketing Communication; Popular culture; Parintins.

Author Biography

Ana Paula Almeida Miranda, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Jornalista (12143/DF) e Publicitária (864/DF), bacharel em Comunicação Social pelo Centro Universitário Estácio de Brasília(2010), possui MBA em Gestão de Marketing pela Faculdades Integradas Promove de Brasília (2013), Mestranda em Comunicação pela Universidade Católica de Brasília UCB. Exerceu atividade de Assessora de Imprensa na Câmara dos Deputados (2011/2015) e, Fundação Astrojildo Pereira -FAP - vinculada ao partido Partido Popular Socialista (2016/2018). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em marketing político, comunicação organizacional, planejamento estratégico, publicidade corporativa, consultoria de marketing para pequenas empresas. Esteve docente da Graduação em Comunicação Social no Centro Universitário Estácio de Brasília para as habilitações: Publicidade e Propaganda e Jornalismo (2014/2017). Orientou Trabalhos de Conclusão de Curso (TCC) e ministrou as seguintes disciplinas: Planejamento e Gestão do Processo Publicitário (PGPP), Introdução às Profissões em Comunicação, Comunicação e Política, Projeto Experimental Planejamento de Campanha, Projeto Experimental Promoção de Vendas e Merchandising, Projeto Experimental Campanha de Produto, Projeto Experimental Plano de Negócio em Comunicação, Planejamento e Organização de Eventos, Comunicação e Fundamentos de Marketing. É membro do Movimento de Comunicadores do Brasil (MCB). Está Diretora de Comunicação da Associação de Síndicos e Síndicos Profissionais (ABRASSP). Desenvolve pesquisas nas seguintes áreas de estudo: Comunicação e Cultura Popular, Comunicação Organizacional, Publicidade Institucional e Publicidade Comercial. Foi finalista do Concurso: Professor IMPRENSA pela Região Centro-oeste (Dez 2016).

Published

2020-06-24

How to Cite

MIRANDA, A. P. A.; LUCENA FILHO, S. A. de. State of t he Ar t and Bibliography of the Folkc ommunication : Folkmarketing at the Parintins Folk Festival. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 18, n. 40, p. 247–271, 2020. DOI: 10.5212/RIF.v.18.i40.0015. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19265. Acesso em: 21 nov. 2024.