Popular reference strategies in the municipal elections of Ponta Grossa/PR in 2020: a debate of political folkcommunication in the local context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.20.i45.0009

Keywords:

Political folkcommunication, Municipal elections 2020, Popular culture

Abstract

By focusing on the strategies of appropriation of popular culture in campaigns for councilors in Ponta Grossa/PR in 2020, this article proposes an analysis of the ways in which candidates are nominated, based on political folkcommunication. From a survey of the Tribunal Regional Eleitoral database, aspects such as belonging to the place (neighborhood, region or community), identification with a particular job category, the use of nicknames, among other resources that allow observing various elements of popular and media culture present in the electoral dispute. Finally, it appears that the use of references from popular culture, although it does not guarantee success in the electoral process, acts in the projection of the public figure of candidates, establishing relationships of proximity with the place and appeal to the electorate.

References

BARROS, Antônio Teixeira de. Folkcomunicação política. In: GADINI, Sérgio Luiz; WOITOWICZ, Karina Janz. Noções básicas de Folkcomunicação: uma introdução aos principais termos, conceitos e expressões. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2007. pp. 82-84.

BELTRÃO, Luiz. Comunicação popular e Região no Brasil. In: Folkcomunicação: teoria e metodologia. São Bernardo do Campo: UMESP, 2004. pp. 57-65.

BELTRÃO, Luiz. Folkcomunicação: um estudo dos agentes e dos meios populares de informação de fatos e expressão de ideias. Porto Alegre: EdiPUCrs, 2001.

“ELEIÇÕES 2020: 58.208 vagas de vereadores estarão em disputa neste domingo (15)”. In: Tribunal Superior Eleitoral (TSE), 14/11/2020. Disponível em https://www.tse.jus.br/imprensa/noticias-tse/2020/Novembro/eleicoes-2020-58-208-vagas-de-vereadores-estarao-em-disputa-neste-domingo-15.

GADINI, S. L. “O uso de expressões populares como estratégia de apelo eleitoral”. In: MELO, J.M., GOBBI, M. C. e DOURADO, Jacqueline L. (orgs). Folkcom: do ex-voto à indústria dos milagres. Teresina: Halley, 2006. Pp: 424-426.

GADINI, S. L. (org). Eleições midiáticas. Ponta Grossa: UEPG, 2004.

GOULART, Amália. Desconhecidos utilizam apelidos como estratégia para chamar a atenção”. In: Hoje em dia, Belo Horizonte, 11/07/2014. Disponível em: https://www.hojeemdia.com.br/primeiro-plano/pol%C3%ADtica/desconhecidos-utilizam-apelidos-como-estrat%C3%A9gia-para-chamar-a-aten%C3%A7%C3%A3o-1.266335.

LUCENA FILHO, Severino. Folkmarketing: Uma Estratégia Comunicacional Construtora de Discurso. Revista Internacional de Folkcomunicação, v. 6, n. 12, 2008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/18727.

MARQUES, Lilian. “Candidatos usam apelidos inusitados na tentativa de atrair eleitores na Bahia”. In: G1 Ba. Salvador, 16/08/2014. Disponível em: http://g1.globo.com/bahia/eleicoes/2014/noticia/2014/08/candidatos-usam-apelidos-inusitados-na-tentativa-de-atrair-eleitores-na-bahia.html.

PEREIRA, Julllie. “Nomes exóticos na urna são estratégia de campanha, mas podem virar piada”. In: Amazônia Atual, Manaus, 4/10/2020. Disponível em: https://amazonasatual.com.br/nomes-exoticos-na-urna-sao-estrategia-de-campanha-mas-podem-virar-piada/.

PONTA Grossa tem 456 candidatos a vereador em 2020”. In: Blog do Johnny. Ponta Grossa, 28/09/2020. Disponível em https://www.blogdojohnny.com.br/postagens/ponta-grossa-tem-456-candidatos-a-vereador-em-2020-confira-a-lista/.

SOTERO, Anderson. “Associar nome à profissão também e estratégia de campanha”. In: A Tarde (Salvador), 27/07/2014. Disponível em: https://atarde.uol.com.br/politica/eleicoes/noticias/associar-nome-a-profissao-tambem-e-estrategia-de-campanha-1609250.

TREIN, Sérgio Roberto. Da ‘zueira’ ao discurso político: o caráter propagandístico dos stickers no Whatsapp. Revista Internacional de Folkcomunicação, Vol. 19, nº 42, pp.154-172, jan./jun. 2021. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19298.

TRIGUEIRO, Osvaldo Meira. O ativista midiático da rede folkcomunicacional. Revista Internacional de Folkcomunicação, Ponta Grossa, v. 4, n. 7, pp. 1-13, jan./jun. 2006. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/18667.

TRIGUEIRO, Osvaldo. Folkcomunicação e ativismo midiático. João Pessoa: Editora UFPB, 2008.

ROCHA, S. Aparecida da e SANTOS, Marcia dos. “Nome de urna: estratégias linguísticas para angariar votos”. Revista Colineares, Vol. 6, Nº 1, Jan-Jun. 2019. Pp: 71-85. Natal: UERN, 2019. Disponível em http://natal.uern.br/periodicos/index.php/RCOL/article/view/2205.

TRIBUNAL Superior Eleitoral. Estatísticas. Brasília: TSE, 2020. Disponível em https://www.tse.jus.br/eleicoes/estatisticas/estatisticas-eleitorais.

“VEJA todos os candidatos a vereador de Ponta Grossa”. DCMais, 22/09/2020. Ponta Grossa em 2020: Diário dos Campos, 2020. Disponível em https://dcmais.com.br/ponta-grossa/veja-todos-os-candidatos-a-vereador-de-ponta-grossa-em-2020/.

Published

2022-12-23

How to Cite

GADINI, S. L.; WOITOWICZ, K. Popular reference strategies in the municipal elections of Ponta Grossa/PR in 2020: a debate of political folkcommunication in the local context. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 20, n. 45, p. 162–178, 2022. DOI: 10.5212/RIF.v.20.i45.0009. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21103. Acesso em: 21 nov. 2024.