Brazilian Enduring Values

the predominance of the private over the public

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.10.21851

Keywords:

news, Patrimonialism, Enduring Value

Abstract

By studying news values, Gans defined values that journalists carry during professional practice. Incorporated in judging the importance of events, they conduct news production and constitute a cultural map of society. This article shows from the analysis of Folha de S. Paulo and O Globo that values can be enduring or topical in determining what will be reported. In Brazil, the search results demonstrate that newspapers prioritize news that expresses supremacy from a private standpoint over the public, leaving aside the social consequences of this approach. The submission of the public to the private in Brazil is proposed as an enduring value.

Author Biographies

Francisco Verri, UEM

Doutor em Comunicação no Programa de Pós-graduação da Universidade de Brasília (UnB) e docente no curso de Comunicação e Multimeios da Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Thaïs de Mendonça Jorge, UNB

Professora Adjunta no Departamento de Comunicação da Universidade de Brasília 

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE JORNAIS. Maiores Jornais do Brasil. Disponível em: http://www.anj.org.br/maiores-jornais-do-brasil/. Acesso em: 15 jan. 2017.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROS, A. T. A mídia entre o público e o privado: uma leitura a partir do pensamento de Gilberto Freyre. Brasília: UniCEUB, 2002.

BIROLI, F.; MIGUEL, L. F. Orgulho e preconceito: a “objetividade” como mediadora entre o jornalismo e seu público. Opin. Publica [online]. 2012, vol.18, n.1, p. 22-43.

BIROLI, F. Limites da Política e Esvaziamento dos Conflitos: o Jornalismo como Gestor de Consensos. Revista Estudos Políticos, Rio de Janeiro, v. 1, n. 6, p. 126-143, jan. 2013.

COOK, T. E. O Jornalismo Político. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, v. 6, n. 1, p. 203-247, jul. 2011.

DEUZE, M. National News Cultures: A Comparison of Dutch, German, British, Australian and US Journalists, Journalism Quarterly, v. 78, n. 1, 2002.

FAORO, R. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 4 ed. Porto Alegre: Globo, 1977.

FREYRE, G. Casa-Grande & Senzala, 50ª edição. São Paulo: Global Editora. 2005.

GALTUNG, J.; RUGE, M. Structuring and Selecting News, in COHEN, S.; YOUNG, J. (eds.) The Manufacture of News: Deviance, Social Problems and Mass Media Communication and Society Series, 4th. Edition. London: Constable, 1965, p. 52-64.

GANS, H. J. Deciding What´s News. A study or CBS Evening News, Newsweek, and Time. Evanston, Illinois: Northern University Press, 2004.

HANITZSCH, T.; VOS, T. P.; STANDAERT, O.; HANUSCH, F.; HOVDEN, J. F.; HERMANS, L.; RAMAPRASAD, Y. (2019) 7. Role Orientations: Journalists’ Views on Their Place in Society. 2023.

HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. Companhia das Letras, Edição comemorativa 70 anos. 2006.

JORGE, T. M. (org.). Notícia em fragmentos. Análise de conteúdo no jornalismo. Florianópolis: Insular, 2015.

JORGE, T. M. Valores-notícia nas capas dos periódicos. Ideologia e Poder. In: SBPJOR (Anais), v. 1, 2016, Palhoça.

REZENDE, M. J. As reflexões de Raymundo Faoro sobre a transição política brasileira nos anos de 1989 e 1990. Política & Sociedade, v. 5, n.9, p. 91-121, 2006.

RIBEIRO, L. M. Imprensa e espaço público - a institucionalização do Jornalismo no Brasil 1808-1964. E-papers: Rio de Janeiro, 2004.

SCHEUFELE, D. A. Framing as a Theory of Media Effects. Journal of Communication, 1999, v. 49, n. 1, p. 103–122. Disponível em: Doi:10.1111/j.1460-2466.1999.tb02784.x. Acesso em: 5 mai. 2023.

SCHUDSON, M. A norma da objetividade no jornalismo americano. In: SACRAMENTO, I. CANTARELA, L. (org.). História da Comunicação. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.

SCHUDSON, M. Descobrindo a Notícia: uma história social dos jornais nos Estados Unidos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

SILVEIRA, D. B. Patrimonialismo e a Formação do Estado Brasileiro: uma releitura do pensamento de Sérgio Buarque de Holanda, Raymundo Faoro e Oliveira Vianna, 2005. Disponível em: www.conpedi.org/manaus/arquivos/Anais/Daniel. Acesso em: 15 jan. 2017.

TUCHMAN, G. ‘A objectividade como ritual estratégico: uma análise das noções de objectividade dos jornalistas’. In: TRAQUINA, N. (org.). Jornalismo: questões, teorias e ‘estórias’. Lisboa: Veja, 1993.

TUCHMAN, G. Making News. A Study in the Construction of Reality. New York: The Free Press, 1978.

TRAQUINA, N. Teorias do Jornalismo. Porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular, 2004.

VERRI, F. Valores-notícia e cobertura política: uma comparação entre Zero Hora (RS) e A Crítica (AM). In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (INTERCOM), 40, 2017, Curitiba. Anais. Curitiba: Intercom, 2017. p. 1-14.

VIANNA, O. Populações meridionais do Brasil e instituições políticas brasileiras. Brasília: Câmara dos Deputados, 1982.

WOLF, M. Teorias das comunicações de massa. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ZELIZER, B. Definitions of Journalism, in: OVERHOLSER, G. & JAMIESON, K. H. (eds.). Institutions of American Democracy: The Press. New York: Oxford University Press, 2005, p. 66-80.

Published

2023-12-23

How to Cite

Verri, F., & de Mendonça Jorge, T. . (2023). Brazilian Enduring Values: the predominance of the private over the public. Pauta Geral - Journalism Studies, 10(2), 86–104. https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.10.21851