REPRESENTAÇÕES DE IDENTIDADES SOCIAIS DE GÊNERO, RAÇA E CLASSE EM LIVROS DIDÁTICOS DE ESPANHOL À LUZ DA ANÁLISE CRÍTICA DO DISCURSO

Authors

Abstract

ABSTRACT: This article aims to present reflections on the representations of social identities of black women in the discourses of texts and exercises from the collection of Spanish textbooks ‘Síntesis’ (MARTIN, 2010), for high school, initiated as a master’s research (ENEVAN, 2016). The analysis of the texts and exercises was performed using the theory-based methodology Critical Discourse Analysis, emphasizing the power relations in discourses (VAN DIJK 2003; 2010), through topics or themes. Also, referential supports include the contributions of cultural studies (HALL, 2010), on identity and representation, stereotype, power; the concept of social identity (MOITA LOPES, 2003). The analysis of the texts and statements of the exercises reveals that although there are positive representations of social identities of black women, they are still (under) represented within stereotypes of social need, poverty and professions of less social prestige.

KEYWORDS: black women; Spanish textbook; representation;

Author Biographies

Édina Aparecida Silva Enevan, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Mestre em Linguagem, Identidade e Subjetividade pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2016). Graduada em Letras Português/ Espanhol pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2012). Foi bolsista do Instituto Caro y Cuervo - Colômbia em parceria com o Grupo Coimbra de Universidades Brasileiras, recebendo o título de Diplomado en Pedagogía y Didáctica de Español para Brasileños (2015). Atuou no ensino básico e superior de instituições públicas ( UEPG, UNICENTRO, SEED - PR, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC). Foi professora da pós-graduação em Educação e Diversidade no Instituto Federal de Santa Catarina, campus Canoinhas, das unidades curriculares Educação para as relações étnico-raciais e Educação para a relações de gênero. Possui pesquisas e publicações relacionadas às temáticas de raça, gênero e classe no ensino de Língua Espanhola. Atualmente é professora da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), campus União da Vitória, docente no curso superior de Licenciatura em Letras Português e Espanhol.

Ione da Silva Jovino, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Docente do Departamento Estudos da Linguagem e do Mestrado em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR).

Published

2020-04-15