O DISCURSO INCLUSIVO

Uma análise crítica da representação da mulher negra e da pluriculturalidade em um livro didático para o ensino médio.

Authors

  • Anna Carolina Barbosa Silva Universidade Veiga de Almeida
  • Cláudia Mendes Giesel Universidade Veiga de Almeida

Abstract

Textbooks has an extremely importance in school environment, because most times is the only instrument available. However, this material many times can reproduce prejudice and stereotyped images of black women, besides of only represent American and English culture, without considering the others. Thus, the present work has as objective analyze a textbook of English as a Foreign Language, for the second year of high school, Voices Plus (2016), whose author Rogério Tilio has many publications criticizing the lack of representation and pluriculturalism in textbooks. The proposal is verify if it reproduces in his book the critics of his works. For such, some fragments that Black Women and diversity cultures appears were selected for analyzes, that will be made based in the Discourse Analysis and the Three Dimensional theory of Fairclough (2001). Lastly, to give base to this work, the work of renowned researchers like Ferreira (2013), Hall (2008), Van Dijk (2008) e Silva (2011) were used. The results inform that Tílio shows in his textbook a positive representation of black women and pluriculturalism, in agreement with the criticism of his works.

Author Biography

Cláudia Mendes Giesel, Universidade Veiga de Almeida

ossui graduação em Letras- Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1991), mestrado em Linguística Aplicada/Inglês - Iowa State University (1999) e doutorado em Curriculum and Instruction - Iowa State University (2003), ambos convalidados pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é coordenadora e professora do curso letras-português inglês, modalidade EAD da Universidade Veiga de Almeida, professora de vários cursos de pós-graduação da Faculdade Educacional da Lapa, professora do curso de pedagogia EAD da Faculdade Educacional da Lapa e professora de disciplinas online da Universidade Veiga de Almeida. Foi coordenadora da pós graduação em língua inglesa da Universidade Veiga de Almeida entre 2011-2013, professora visitante da Universidad de Vigo entre 2010-2011, assistente de pesquisa na Iowa State University entre os anos de 1996-2003, consultora internacional da ONG The Sequoia Foundation entre 2012-2013 e coordenadora docente do programa de Residência Pedagógica do Ministério de Educação e Cultura desde agosto de 2018. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em análise crítica de discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: língua, poder e formação de professores

Published

2020-04-15