RELIGIOUS PROFANATION, COLONIAL INTERVATION AND AFRICAN CONSCIOUSENESS IN DEATH AND THE KING’S HORSEMAN, BY WOLE SOYINKA

Authors

Abstract

In this critical study of a play by the Nigerian author Wole Soyinka, we analyze the cultural meanings of conflicts between British colonialists and Yoruba natives, including acts of religious desecration and the different ways of perceiving the world. In his fictional portrayal of 1940’s Nigeria, Soyinka reveals tactics of colonial opposition such as mimicry and discursive resistance, destabilizing the imperialist narrative and emphasizing Yoruba traditions and conscience. Besides that, the author highlights cultural hybridism as an inevitable and even beneficial reality for postcolonial societies.

Author Biographies

Silvio Ruiz Paradiso, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Professor de Literaturas Africanas e Portuguesas na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Realizou Pós-Doutorado em Letras/Literatura na Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Letras, com ênfase em Estudos Literários, pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Membro do grupo de pesquisa sobre afro-descendência na literatura da UFMG/UEL, literaturas de minorias etnicas CESUMAR; membro do Laboratório de Estudos da Religião e religiosidade e do NEAA/UEL (Núcleo de Estudos Afro-asiáticos).

Emanoel Lima Silva Soares, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Graduando em Letras/Inglês pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Membro do grupo de pesquisa LITERÁFRIKA - Literaturas Africanas, História e Pós-Colonialismo.  Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/FAPESB, desenvolvendo pesquisa acerca das literaturas pós-coloniais africanas.

Published

2020-10-15

Issue

Section

Dossiê temático