LETRAMENTO RACIAL E EDUCAÇÃO ANTIRRACISTA NAS AULAS DE LÍNGUA PORTUGUESA
Abstract
Objetivamos apresentar um recorte de uma pesquisa de Mestrado desenvolvida em 2016 em um colégio da rede estadual de educação da cidade de Ponta Grossa, Paraná, a fim de verificar se/quais conflitos de identidade racial aparecem nas produções de alunas(os) adolescentes negras(os) e brancas(os); os objetivos específicos consistiram em identificar o papel da escola e outras instituições e/ou meios na (re)construção da(s) identidade(s) raciais e analisar como uma sequência didática (SD), com o gênero relato autobiográfico podem contribuir para a construção da identidade étnico-racial, ao serem aplicadas pela perspectiva teórica do letramento racial crítico e da educação antirracista. Embasaram este estudo Besset e Castro (2008) e Ferreira (2006; 2014; 2015). Apresentaremos a sequência didática, na qual fazemos reflexões sobre as relações étnico-raciais a partir da intervenção causou impacto na ressignificação da branquitude.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors that publish in the journal agree with the following terms:
a) The authors keep the copyright and grant to the journal the rights of the first publication, with the work simultaneously being licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with the recognition both of the authorship and the initial publication in this journal.
b) This journal provides immediate public access to all of its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater worldwide democratization of knowledge. For more information about this approach, visit Public Knowledge Project, a Project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other softwares to support the publication system to public/open access to academic sources. Names and e-mail addresses in this website will be used exclusively for this journal purposes, not being available for other ends.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.