THE INDIGENOUS REPRESENTATION ON BOOKS: A TERRA DOS MIL POVOS - HISTÓRIA INDÍGENA DO BRASIL CONTADA POR UM ÍNDIO, BY KAKÁ WERÁ JECUPÉ, AND IRACEMA, BY JOSÉ DE ALENCAR

Authors

  • Camyla Aparecida Mello Ferreira Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Fábio Augusto Steyer Universidade Estadual de Ponta Grossa

Abstract

The present article is the result from reflections, discussions and research made in the Literature, history and identity course of the Master’s degree program in Language Studies, from the Universidade Estadual de Ponta Grossa. Having as an objective to reflect on how the indigenous identities are built in the texts A terra dos mil povos – História indígena do Brasil contada por índio, by Kaká Werá Jecupé, and Iracema, by José de Alencar. A lot is discussed about indigenous literature in Brazil, and this work seeks to outline how the indigenous identities are built in both authors’ vision, Alencar on his Indianist literature builds the indigenous through the eyes of the white; whereas Jecupé presents us the indigenous identity from his place of speech, bringing alongside him all the history of his people.

Author Biographies

Camyla Aparecida Mello Ferreira, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Mestranda do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Fábio Augusto Steyer, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Natural de Lajeado (RS), atualmente reside em Ponta Grossa (PR). É licenciado em Letras/Português, licenciado em História e bacharel em Comunicação Social/Jornalismo, todos pela PUCRS. Também cursou especialização em cinema (PUCRS), Mestrado em História (PUCRS) e Doutorado em Letras (UFRGS).

Professor universitário desde 2000, nas áreas de Letras, História e Comunicação Social, teve passagem pela UNISINOS, UNIVATES, UCS e UFRGS. Atualmente é professor adjunto no Departamento de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Ponta Grossa, atuando na graduação em Letras e no Mestrado em Estudos da Linguagem.

Published

2021-11-02

Issue

Section

Artigos Tema Livre