UNDERSTANDING A TECHNODISCOURSIVE FORM: A LINGUISTIC ANALYSIS OF THE CONSTRUCTION AND PERPETUATION OF RACIAL STEREOTYPES IN THE ONLINE NEWS GENRE

Authors

Abstract

With the advent of technology and its uses within the social practices, there have been triggered changes in the use of language as well as new discursive and textual genres, such as the leads, constituents of the following technodiscoursive form: online news. Reflecting upon the technological advances that societies have experienced over the last decades, this paper is structured upon textual linguistics and discourse analysis’ studies, with the goal of analyzing and understanding the linguistic use in techno language forms and, more specifically, in online news. Furthermore, this research aims to discuss, identify and deconstruct the historically built pejorative social signs that portray the Brazilian black population, identified in the analyzed lead. In order to do so, this essay is drawn as follows: contextualization and synthesis of the linguistic studies on techno language practices, presentation of the historical perspective on racial issues in Brazil and reflection on the role of language and critical literacy in the racial struggle. Finally, through this study analysis results, we can point out the relevance of integrating the technodiscoursive forms and semiotics strategies to the discursive studies and critical racial literacy, inasmuch as language practices reflect social and historical issues.

Author Biographies

Taisa Rita Ragi, Universidade Federal de Lavras

Possui formação técnica em Redes de Computadores pelo Centro Tecnológico de Minas Gerais de Nepomuceno (2015), atualmente é graduanda em Letras pela Universidade Federal de Lavras (2017). Participou do Projeto Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID - CAPES), pelo curso de Letras/UFLA. Desenvolve pesquisa por meio do Programa Institucional Voluntário de Iniciação Científica (PIVIC- UFLA) sobre textos multimodais e sua inserção na sala de aula como ferramenta de ensino de Língua Portuguesa. Atualmente é bolsista do programa de Residência Pedagógica e membra do grupo de pesquisa, Textualiza (Textualidades em Gêneros Multissemióticos e Formação de Professores de Língua Portuguesa - Cnpq- UFLA)

Letícia Fernanda Carvalho Silva, Universidade Federal de Lavras

Foi bolsista do programa de pesquisa Bic Júnior (UFLA). É graduanda em Letras pela UFLA. Atuou como bolsista do Programa Institucional de Iniciação à Docência-Inglês. Foi professora bolsista de língua Inglesa na Coordenadoria de Idiomas da UFLA. Participou do programa SUSI, pelo departamento de estado norte americano, com foco em Empreendedorismo social. Atualmente, desenvolve pesquisa científica voluntária  sobre o African American English e a identidade étnico-racial. É co-fundadora e integrante do Grupo de Estudos Amefricanos Zacimba Gaba. É bolsista da CAPES no programa Residência Pedagógica.

Gasperim Ramalho de Souza, Universidade Federal de Lavras

 É Doutor em Estudos de Linguagens pelo Centro Federal e Tecnológico de Minas Gerais (CEFET-MG), Mestre em Estudos Linguísticos pela UFMG (POSLIN /FALE), Especialista em Ensino de Língua Inglesa (UFMG), Especialista em Educação Especial e Inclusiva (UNINTER), graduado em Letras, habilitação em Inglês pela Faculdade de Letras (FALE/UFMG). Atualmente, é professor Adjunto do Departamento de Estudos da Linguagem (DEL) da Universidade Federal de Lavras (UFLA), membro do Grupo de Estudos Amefricanos Zacimba Gaba (GEAZ/ UFLA) e da Associção Brasileira de Pesquisadores Negros ( ABPN).

Published

2022-05-19

Issue

Section

Artigos Tema Livre