“NEW HIGH SCHOOL. THOSE WHO KNOW IT APPROVE!”: SENSES DRIFT IN A (DIS)APPROVED SPEECH

Authors

Abstract

The conflicting change of government in 2016 in Brazil culminated in the dismantling of several public educational policies, such as the reform of high school. To stabilize the senses of the speech of approval of this reform, the government published several advertisements. We aim to analyze the functioning of the discourse present in these advertisements and discuss the educational duality in Brazil, seeking to understand the drift of the meanings of approval. A bibliographic study is carried out with interlocution with authors who research on educational policies such as Frigotto (2001), Gramsci (2004), Kuenzer (2007), Neves (2008). The Analysis of the Discourse of the Pecheutian aspect was the basis for the analysis of the discursive effects. This reform helps to form flexible subjectivities in the context of capitalism in crisis and deepens social inequalities.

Author Biographies

Simone Natividade Santos, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL/UFAL), Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFAL), Especialista em Educação em Direitos Humanos - Faculdade de Direito (UFAL/2012) e Graduação em Letras pela Faculdade de Letras (UFAL/2006). 

Fernanda Valeria do Nascimento Borba, Universidade Federal de Alagoas

Graduada em Pedagogia e mestra em Educação pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL. Atualmente é estudante do Curso de Especialização em Filosofia Contemporânea na mesma Universidade. Desenvolve pesquisa na área de História e Política da Educação, com destaque para relação: trabalho, educação e sociedade.

Lima Josenilda, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Linguística e Literatura (PPGLL/UFAL). Mestra em Educação (UFAL/2019). Especialista em Gênero e Diversidade na Escola (UFAL/2016). Graduação em Serviço Social (UFAL/2013). Integra o quadro de servidores da Universidade Federal de Alagoas. Atua principalmente nos seguintes temas: Políticas Públicas; Análise do Discurso (de vertente francesa pecheuxtiana); História da educação brasileira (com ênfase no Ensino Médio); Relações Étnico-raciais; Gênero e Diversidade; Direitos Humanos.

Deyvid Braga Ferreira

Doutorando em Linguística e Literatura (PPGLL/UFAL). Mestre em Educação (PPGE/UFAL), integrando o grupo de pesquisas sobre Estado, Políticas Sociais e Educação Brasileira (UFAL/GEPE - CEDU), na linha de pesquisa História e Política da Educação na UFAL. Especialista em Mídias na Educação (UFAL/2016). Especialista em Direito Processual (ESMAL/2006). Formado em Direito/ Ciências Jurídicas e Sociais (FADIMA/ CESMAC-AL - 2005). Integra o quadro da Polícia Civil do Estado de Alagoas (PC-AL -2003).

Published

2021-10-28

Issue

Section

Artigos Tema Livre