“O POETA SE TORNA MUDO SEM AS PALAVRAS REAIS”: A OBSESSÃO PELA REALIDADE “CONCRETA” NA POESIA E NA CRÍTICA DE FERREIRA GULLAR NOS ANOS 1960 E 1970
DOI:
https://doi.org/10.5212/uniletras.v36i1.6546Keywords:
literatura, crítica literária.Abstract
A razão de ser deste trabalho diz respeito à análise conjunta da poesia e da crítica de Ferreira Gullar em um determinado período histórico, a saber, os anos 1960 e parte da década de 1970. Duas teses serão desenvolvidas neste ensaio. A primeira, interna à obra de Ferreira Gullar, está relacionada à consonância que defendemos existir entre sua crítica e sua poesia. Já a segunda, apesar de partir da sua obra, entretanto, a extrapola, visto que está relacionada à própria abrangência da arte, ou seja, ao que podemos chamar de campo referencial. Assim, ela possui conexão ao que denominamos de questionamento à “concretude” como critério de verdade ou, mesmo, de valor, pois o conceito de realidade é muito amplo e está vinculado a manifestações artísticas aparentemente destituídas de referencialidade.
Published
Issue
Section
License
Authors that publish in the journal agree with the following terms:
a) The authors keep the copyright and grant to the journal the rights of the first publication, with the work simultaneously being licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with the recognition both of the authorship and the initial publication in this journal.
b) This journal provides immediate public access to all of its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater worldwide democratization of knowledge. For more information about this approach, visit Public Knowledge Project, a Project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other softwares to support the publication system to public/open access to academic sources. Names and e-mail addresses in this website will be used exclusively for this journal purposes, not being available for other ends.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.