BREVE PANORAMA DOS ESTUDOS DE LETRAMENTO(S) NO BRASIL _ DOS ALFABETISMOS AOS MULTILETRAMENTOS
DOI:
https://doi.org/10.5212/uniletras.v37i1.8032Keywords:
Letramentos, Multiletramentos, Revisão de literatura,Abstract
Apresentamos uma breve discussão sobre como se constituíram os estudos de letramentos no Brasil e refletimos quanto à questão da validade da utilização de tal conceito nos estudos da linguagem, tendo em vista as críticas formuladas aos estudos de letramento feitas por estudiosos de perspectiva freiriana de alfabetização. Assim, ao longo do texto trazemos as questões colocadas pelos Novos Estudos de Letramento, com a noção dos letramentos múltiplos e, pautamos ainda, o mais recente debate sobre a pedagogia dos multiletramentos (COPE; KALANTZIS, 2009; 2006). Não tivemos a pretensão de formular um texto completo e acabado sobre o tema, mas retomar algumas reflexões a fim de subsidiar os debates sobre alfabetização e ensino de língua materna pautados nas práticas sociais de uso da
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors that publish in the journal agree with the following terms:
a) The authors keep the copyright and grant to the journal the rights of the first publication, with the work simultaneously being licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with the recognition both of the authorship and the initial publication in this journal.
b) This journal provides immediate public access to all of its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater worldwide democratization of knowledge. For more information about this approach, visit Public Knowledge Project, a Project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other softwares to support the publication system to public/open access to academic sources. Names and e-mail addresses in this website will be used exclusively for this journal purposes, not being available for other ends.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.