CHALLENGES OF THE FIRST EXPORT FOR MICRO AND SMALL ENTREPRENEURS
A qualitative research with companies that participated in the PEIEX-FECAP qualification program (2018-2020).
Abstract
In Brazil there are 6.4 million establishments, of which 99% are Micro and Small Enterprises (SMEs), representing just over 52% of all formal jobs in Brazil. However, when it comes to exports, there are just over nine thousand exporting companies, according to data from Sebrae, 2018. In terms of average values, the participation becomes insignificant. Even though the benefits of this practice are known, their participation in exports is considered to be insignificant. SMEs are an important part of the generation of jobs and income in the country, although they face difficulties. Thus, this research aims to identify the challenges of the first export for micro and small entrepreneurs. A qualitative research was carried out with companies participating in the export qualification program (PEIEX) that was carried out by the Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) between the years 2018 and 2020. Through semi-structured interviews analyzed by the technique of Content Analysis, it was observed seven challenges categorized in this study; highlighted, are the management, procedural and marketing challenges. It is concluded that it is necessary to pay attention to the need for training, promotion and support programs for SMEs, as well as the practice of new technologies that facilitate and encourage these companies to export.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Os autores são autorizados a assinarem contratos adicionais, separadamente, para distribuição não exclusiva da versão publicada nesta revista (por exemplo, em repositórios institucionais ou capítulos de livros), com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista).
c) Os autores são estimulados a publicar e distribuir a versão online do artigo (por exemplo, em repositórios institucionais ou em sua página pessoal), considerando que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e as citações do artigo publicado.
d) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.