THE CONFERENCE WEEK ON TEACHING, OUTREACH AND INNOVATION: A POSSIBILITY FOR SCIENTIFIC DISSEMINATION ON SUSTAINABLE TERRITORIAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0006Keywords:
scientific dissemination, outreach projects, IFPR, SEME²PI, sustainable territorial developmentAbstract
The Conference Week on Teaching, Outreach and Innovation - SEME²PI, promoted by Federal Institute of Paraná (IFPR), campus of Paranaguá, is an important event for regional scientific dissemination. Thus, this study aims at investigating how the scientific dissemination reflects the assumptions of the Sustainable Territorial Development (DTS) through the outreach projects presented at that event in 2015. It is a database research that was carried outh through the content analysis methodology. The results pointed out the local development which aims at strengthening the endogenous culture, popular knowledge, women's empowerment and traditional communities. It is possible to conclude that the IFPR has been promoting scientific dissemination of outreach actions articulated with the DTS through the SEME²PI. However, it is possible to argue the limits of the expansion, implementation and permanence of these projects in the communities.
References
ALBAGLI, S. Divulgação Científica: Informação Científica para a Cidadania? In: Ciência da Informação, v. 25, n.3, p. 396-404, 1996.
BARROS, H. L. de. Um novo papel da divulgação da ciência: rumo a um contrato tecnológico. In: WHERTEIN, J.; CUNHA, C. da. Educação Científica e Desenvolvimento: O que pensam os cientistas. Brasília: UNESCO. Instituto Sangari, 2005. p.111-118.
BRASIL. Lei. N° 11.892/08 de 29 de dezembro de 2008.
Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2008. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm Acesso em: 24 set. 2016.
CONSELHO Nacional das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (CONIF). Portal. Brasília, 2016. Disponível em: < http://portal.conif.org.br/>. Acesso em: 20 dez. 2016.
DANIGNO, R. Uma estória sobre a Ciência e Tecnologia, ou começando pela Extensão Universitária... In: ______ (Org.) Estudos Sociais da Ciência e Tecnologia e Política da Ciência e Tecnologia: Abordagens alternativas para uma nova América Latina. Campina Grande: Eduepb, 2010. p. 303-335.
FILHO, F. G. A.; ALMEIDA, M. S. R. O; ESTEVES, M. D.; SOUZA, J. Inclusão Social Tecnológica e Produtiva da Rede de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. In: Conselho Nacional das Instituições Federais de Educação Profissional e Tecnológica – CONIF. Extensão Tecnológica. Cuiabá: CONIF, 2013. p. 43-55.
FLIZIKOWSKI, R. C. S. F. A economia solidária como uma das alternativas de enfrentamento da Questão Social- um estudo do Serviço Social. 2003. 69 f. Monografia (Graduação) - Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2003.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GALLI, A. P.; BRUNI, C. A.; FERREIRA, E. R. A.; COPETTI, G. L.; BRANCHER, J. C; PLESE, L. P. M. Arranjos Produtivos, Sociais e Culturais: para o Desenvolvimento Local e Regional Políticas de Extensão. In: Conselho Nacional das Instituições Federais de Educação Profissional e Tecnológica – CONIF. Extensão Tecnológica. Cuiabá: CONIF (IMT), 2013. p.22-31.
GIRARD, P.; LEVY, C.; TREMBLAY, G. Universidade e coletividades locais: como compartilhar conhecimentos. In: ______; FREIRE, P. (Orgs.). O papel das universidades no desenvolvimento local: experiências brasileiras e canadenses. Florianópolis: APED: Secco, 2011, p. 219-49.
GOMES, M. das N. et al. (Org.). SEMANA DE ENSINO, EXTENSÃO, PESQUISA E INOVAÇÃO DO LITORAL – SEME²PI, 1., 2015. Anais... Paranaguá: Instituto Federal do Paraná. Campus Paranaguá, 2015.
INSTITUTO Federal do Paraná (IFPR). Portal da Reitoria. Disponível em: . Acesso em: 16 dez. 2016.
______. Campus Paranaguá. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI). Disponível em: < http://info.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/pdi-2014-2018-versao-final-1.pdf >. Acesso em: 16 set. 2016.
______. Seminário de Extensão, Ensino, Pesquisa e Inovação (SE²PIN). Disponível em:< http://sepin.ifpr.edu.br/ >. Acesso em: 20 dez. 2016.
______. I Semana de Extensão, Ensino, Pesquisa e Inovação (I SEME²PI). Disponível em: < http://seme2pi2016.weebly.com/ >. Acesso em: 20 dez. 2016.
JEZINE, E. As Práticas Curriculares e a Extensão Universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004. Anais... Belo Horizonte, set. 2004.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
PAVAN, C. Investimento, Ciência e Educação. In: WERTHEIN, J.; CUNHA, C. (Org.). Educação Científica e Desenvolvimento: O que pensam os cientistas. Brasília: UNESCO/Instituto Sangari, 2005. p. 93-100.
RAMOS. M. N. Políticas e diretrizes para a educação profissional no Brasil. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2011.
RIBEIRO, M. R. F.; PONTES, V. M. A.; SILVA, E. A. A contribuição da extensão universitária na formação acadêmica: desafios e perspectivas. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v.13, n. 1, jan./abr. 2017. Disponível em: < http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao>. Acesso em: 14 mai. 2017.
SILVA, H. C. da S. O que é divulgação Científica? Ciência & Ensino, v. 1, n. 1, p.53-59, dez. 2006.
SACHS, I. Rumo a ecossocioeconomia: teoria e prática do desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2007.
SEN, A. K. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
VIEIRA, P. F. Rumo ao desenvolvimento territorial sustentável: esboço de roteiro metodológico participativo. Eisforia: Desenvolvimento Territorial Sustentável: conceitos, experiências e desafios teórico-metodológicos. Florianópolis, v. 4, n. especial, dez. 2006.
WERTHEIN, J.; CUNHA, C. (Org.). Educação Científica um direito de todos. In: ______. Educação Científica e Desenvolvimento: O que pensam os cientistas. Brasília: UNESCO. Instituto Sangari, 2005. p.15-45.
XAVIER, A. C. G.; COPPOLI, E. H. R.; KENCHIAN, J. V. N.; DARWICH, S. M.; ROSA, S. N. Concepções, Diretrizes e Indicadores da Extensão na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica- EPCT. In: Extensão Tecnológica. Cuiabá: Conselho Nacional das Instituições Federais de Educação Profissional e Tecnológica (CONIF). 2013.p. 12-21.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.