UBUDEHE: YOUTHS, DIASPORAS AND INTERCULTURAL DIALOGUES IN MOVEMENT
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i1.0004Keywords:
Ubudehe, JUBRA, interculturality, diasporas, UNILAB.Abstract
The JUBRA and UBUDEHE Network outreach projects are linked to the Institutional Program of Scholarship for Outreach Projects, Art and Culture (PIBEAC) / Pro-Rectory of Outreach Projects, Art and Culture (PROEX) from the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony (UNILAB, all Portuguese acronym). As part of an interinstitutional strategy, the network discusses issues related to Brazilian youth and diaspora in Brazil, with a special interest in the Maciço de Baturité in Ceará. This article reports experiences of projects and analyzes the contribution of university outreach projects to the educational formative processes of youth. The study methodology includes bibliographical and document research. The projects contribute to intercultural dialogues, in particular with indigenous youth and international youth in diaspora and young Brazilians from the Maciço de Baturité or in mobility in that region. It is possible to conclude that a network involving multiple participants, institutions and social organizations promote quality debate, sharing of ideas and the production of knowledge of social relevance.
References
ALEXANDRE, V. S.; FREIRE, J. C. S.; SILVA, A. A. R.; LOPES, A. M.; MARTINS, E. S. Interculturalidade na formação de professores: diálogos UNILAB e comunidades indígenas no Ceará. In: SEMANA UNIVERSITÁRIA DA UNILAB, III., 2016, Redenção. Anais... UNILAB, 2016. Disponível em: < http://semanauniversitaria.unilab.edu.br/anais-2016/>. Acesso em: 10 jun. 2017.
BERTALANFFY, L.V. Teoria Geral dos Sistemas. Rio de Janeiro: Vozes, 1990.
BRASIL. Lei nº 12.852. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude – SINAJUVE. Brasília: Casa Civil, 2013.
COUTO, M. Uma palavra de conselho e um conselho sem palavras. In: Pensatempos. 2. ed., Lisboa: Editorial Caminho, 2005, p. 45-49.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Porto Alegre, RS: Gráfica da UFRGS, 2012. (Coleção Extensão Universitária; v. 7).
FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
FREIRE, J. C. S. Juventude camponesa e políticas públicas: pertinência social do Programa Saberes da Terra na Amazônia paraense. 2009. Tese (doutorado) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2009.
KLEIN, J. Interdisciplinarity: history, theory, and practice. Detroit: Wayne State University Press, 1990.
LIMA, T. C. S. de; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katál., Florianópolis v. 10, n. esp., p. 37-45, 2007.
LOPES, C.; THEISOHN, T. Desenvolvimento para Céticos: Como melhorar o desenvolvimento de capacidades. São Paulo: Editora Unesp, 2006.
MAY, T. Pesquisa social: questões, métodos e processo. Porto Alegre: Artmed, 2004.
MORIN, E. O método V: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulina, 2002.
PAIS, J.M. Ganchos, tachos e biscates: jovens, trabalho e futuro. Lisboa: Âmbar, 2003.
ROMÃO, J. E.; CABRAL, I. E.; CARRÃO, E. V. M.; COELHO, E. P. Círculo epistemológico: círculo de cultura como metodologia de pesquisa. Revista Educação e Linguagem, São Bernardo do Campo: UMESP, v. 9, n. 13, p. 173-195, jan./jun. 2006.
SANTOS, B.S. A construção intercultural da igualdade e da diferença. In: SANTOS, B.S. A gramática do tempo. São Paulo: Cortez, 2006. p. 279-316.
______. A Universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. São Paulo: Cortez, 2004.
______. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, p. 237-280, out. 2002.
SARAIVA, J. F. S. A África no século XXI: um ensaio acadêmico. Brasília: FUNAG, 2015.
UNILAB. Resolução nº08/2017. Aprova o Regimento Geral da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab). Redenção: CONSUNI, 2017.
______. Resolução nº42/2016. Aprova o novo Estatuto da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab). Redenção: CONSUNI, 2016.
WALSH, C. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Abya Yala, 2013.
______ . Interculturalidad y (de)colonialidad: Perspectivas críticas y políticas. Revista Visão Global, Joaçaba, SC, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez. 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.