UBUDEHE: YOUTHS, DIASPORAS AND INTERCULTURAL DIALOGUES IN MOVEMENT

Authors

  • Jacqueline Cunha da Serra Freire Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB
  • Elcimar Simão Martins Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB
  • Elisangela André da Silva Costa Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB
  • Ronaldo Marcos de Lima Araújo Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Sinara Mota Neves de Almeida Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB http://orcid.org/0000-0002-8183-1636

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i1.0004

Keywords:

Ubudehe, JUBRA, interculturality, diasporas, UNILAB.

Abstract

The JUBRA and UBUDEHE Network outreach projects are linked to the Institutional Program of Scholarship for Outreach Projects, Art and Culture (PIBEAC) / Pro-Rectory of Outreach Projects, Art and Culture (PROEX) from the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony (UNILAB, all Portuguese acronym). As part of an interinstitutional strategy, the network discusses issues related to Brazilian youth and diaspora in Brazil, with a special interest in the Maciço de Baturité in Ceará. This article reports experiences of projects and analyzes the contribution of university outreach projects to the educational formative processes of youth. The study methodology includes bibliographical and document research. The projects contribute to intercultural dialogues, in particular with indigenous youth and international youth in diaspora and young Brazilians from the Maciço de Baturité or in mobility in that region. It is possible to conclude that a network involving multiple participants, institutions and social organizations promote quality debate, sharing of ideas and the production of knowledge of social relevance.

Author Biographies

Jacqueline Cunha da Serra Freire, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Professora da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), CE - Brasil. Doutorado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido.

Elcimar Simão Martins, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Professor da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), CE - Brasil. Doutorado em Educação Brasileira.

Elisangela André da Silva Costa, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Professora da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), CE - Brasil. Doutorado em Educação.

Ronaldo Marcos de Lima Araújo, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil. Doutorado em Educação.

Sinara Mota Neves de Almeida, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Professora da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), CE - Brasil. Doutorado em Educação Brasileira.

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Published

2017-12-21