THE UNIVERSITY CENTER OF LEGAL ADVICE “ALDEIA KAYAPÓ” AND ITS CONTRIBUTIONS TO THE EDUCATION OF UNDERGRADUATE LAW STUDENTS: UNDERSTANDINGS ABOUT AN UNIVERSITY OUTREACH PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i3.0010Keywords:
University Outreach Program. University Center of Legal Advice “Aldeia Kayapó”, Undergraduate Law Students.Abstract
This paper aims to describe the contributions of University Center of Legal Advice “Aldeia Kayapó” (NAJUPAK, in the Portuguese acronym) to the education of undergraduate law students at the Federal University of Pará. To this end, in addition to the theoretical framework, that underpins the experiences of the University Popular Legal Advice (AJUP, in the Portuguese acronym) the study explored the discourse of the undergraduate law students, that participated of the aforementioned Outreach Program that was active for 10 years (2004-2014). Considering this, it is important to transcribe the undergraduate students´ narratives, which were collected from semi-structured interviews as part of a master´s dissertation from the Master´s Degree in Education at the Federal University of Pará. The analysis demonstrated that NAJUPAK played an essential role in providing parallel education for undergraduate law students as it provided pedagogical experiences different from those of the official curriculum.
References
ALMEIDA, A. L. V. Junto aos esfarrapados do mundo: a educação popular da Assessoria Jurídica Universitária Popular. Revista Insurgência, Brasília, ano 2, v.2, n. 2, p. 159-193, 2016.
______. Um estalo nas Faculdades de Direito: perspectivas ideológicas da Assessoria Jurídica Universitária Popular. 2015. 340 f. Tese (Doutorado em Direito) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Jurídicas, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Paraíba, 2015.
BERNARDO, Caroline C.; MOURA, Ana P. NAJUPAK: 10 anos construindo educação popular. In: OLIVEIRA, A; MOURA, A; e SANTOS, J. C. Do sonho ao acontecer: 10 anos de NAJUPAK. Belém: PROEX-UFPA, 2014, p. 59-71
BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em ciências sociais. Em Tese, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 68-80, jan. 2005.
BAUER, M.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
DIEHL, Diego A. Metodologia da assessoria jurídica popular na luta pela realização histórica dos direitos humanos. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE DIREITOS HUMANOS, PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO (ANDHEP), 5, 2009. Anais. Belém/PA, 2009.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
______. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
______. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FURMANN, Ivan. Assessoria jurídica universitária: da utopia estudantil à ação política. 96 fls. Monografia (Curso de Bacharelado em Direito) - Faculdade de Direito, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, 2003.
LUZ, Vladimir de C. Assessoria Jurídica Popular no Brasil. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2008.
MARTINS, M. P. M. J. O Direito através do espelho: contribuições da assessoria jurídica popular às lutas de movimentos populares em torno do direito à terra e ao território. Revista Insurgência, Brasília, ano 2, v.2, n. 2, p. 51-79, 2016.
MASINI, Elcie F. S. Enfoque fenomenológico de pesquisa em educação. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da Pesquisa Educacional. São Paulo, SP: Cortez, 2000, p. 59-67.
MIRANDA, Carla. Na práxis da assessoria jurídica universitária popular: extensão e produção de conhecimento. 2010. 156 fls. Dissertação (Mestrado em Direito) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Jurídicas, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa/PB, 2010.
MORAES, Élcio. A.S. A educação jurídica positivista e as diretrizes do ensino jurídico: currículo e práticas pedagógicas no curso de Direito da UFPA no horizonte das competências e habilidades. 2012. 191 fls. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA, 2012.
NORONHA, Evanderson C. A Assessoria Jurídica Universitária Popular como uma proposta contra hegemônica à educação jurídica tradicional. Revista Insurgência, Brasília, ano 2, v.2, n. 2, p. 220-243, 2016.
OLIVEIRA, A.; MOURA, A.; SANTOS, J. C. Do sonho ao acontecer: 10 anos de NAJUPAK. Belém: PROEX-UFPA, 2014.
RIBAS, Luiz O. Direito insurgente e pluralismo jurídico: assessoria jurídica de movimentos populares em Porto Alegre e no Rio de Janeiro (1960-2000). 2009. 148f. Dissertação (Mestrado em Filosofia e Teoria do Direito) – Programa de Pós-Graduação em Direito, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, Santa Catarina, 2009.
SANTOS, Julyanne C. B. M dos; CAVALCANTE, Breno N. S. NAJUP Aldeia Kayapó: 10 anos em defesa dos direitos humanos. In: OLIVEIRA, A.; MOURA, A.; SANTOS, J. C. Do sonho ao acontecer: 10 anos de NAJUPAK. Belém: PROEX-UFPA, 2014, p. 48-58.
SERRANO, Rossana Maria Souto Maior et al. Avaliação Nacional da Extensão Universitária. Coleção Extensão Universitária v. 3. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Brasília: MEC/ SESu; Paraná: UFPR; Ilhéus: UESC, 2001.
SEVERI, Fabiana C. Cartografia social e análise das experiências de assessorias jurídicas universitárias populares brasileiras: relatório de pesquisa. Ribeirão Preto: Faculdade de Direito de Ribeirão Preto, 2014.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WOLKMER, A. C. Pluralismo jurídico: fundamentos de uma nova cultura no Direito. São Paulo: Alfa Ômega, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.