UNIVERSITY EXTENSION: AN ANALYSIS OF THE CONSTRUCTION OF AN EXTENSION PROJECT WITH THE PEROBAS’ NEIGHBORHOOD RURAL WOMEN

Authors

  • Tayrine Parreira Brito Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI
  • Samanta Borges Pereira Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI
  • Ednilson Moisés de Lima Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI
  • Gabriela Santos Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI
  • Pâmela Helia Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Sul de Minas Gerais - IFSULDEMINAS
  • Viviane Guimarães Pereira Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI
  • Vitor Monteiro de Andrade Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI
  • Kalahan de Mello Battiston Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI
  • Miguel de Souza Pereira Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0006

Keywords:

Dialogicity, National Policy of University Extension, Solidarity economy, Family farming.

Abstract

Outreach university projects are tools to maintain the dialogue between the university and society. The National Policy for Outreach Projects (PNEU in the Portuguese acronym) provides guidelines to support and inform outreach actions. Based on this principle, the aim of this study is to analyze the steps taken by the Núcleo Travessia in the implementation of the outreach project called Solidarity Economy in Peroba – Itajubá – MG: income generation and social emancipation of rural women”. The analysis compared the procedures adopted by the Núcleo Travessia to the procedures described in the PNEU. The results pointed out the importance of Dialogic Interaction from its closeness to the community and its relevance in the establishment of a relationship of respect and confidence. The improvement of self-esteem and the achievement of the first incomes showed the potential of Social Transformation of projects like this that allow the university to fulfill its mission of fostering social development.

Author Biographies

Tayrine Parreira Brito, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá - MG, Brasil. 

Samanta Borges Pereira, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Aluna de Doutorado da Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras - RS, Brasil.

Ednilson Moisés de Lima, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Aluno de Mestrado da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá - MG, Brasil. 

Gabriela Santos, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá - MG, Brasil.

Pâmela Helia Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Sul de Minas Gerais - IFSULDEMINAS

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá - MG, Brasil. 

Viviane Guimarães Pereira, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Professora da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá - MG, Brasil. Doutorado em Administração. 

Vitor Monteiro de Andrade, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Aluno de Graduação da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá - MG, Brasil. 

Kalahan de Mello Battiston, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Aluno de Graduação da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá - MG, Brasil. 

Miguel de Souza Pereira, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Aluno de Graduação da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá - MG, Brasil. 

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Published

2018-04-30