AFRICAN GAMES AND THE TEACHING OF POLYNOMIALS: AN EXTENSIONIST EXPERIENCE WITH THE GAME ALGEBRAIC DARA

Authors

  • Luiz Eduardo da Silva Santos Universidade Federal do Cariri - UFCA
  • Anna Karla Silva do Nascimento Universidade Federal do Cariri - UFCA

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0017

Keywords:

African Games, Mathematics, Polynomials.

Abstract

The insertion of "Afro-Brazilian History and Culture" in the school curriculum has had teaching implications regarding the way of working while teaching the subject Mathematics. Therefore, this study seeks to ascertain the extent to which African games can contribute to mathematical learning. This article presents initial impressions of the extension action "Games of African origin and mathematical education: an ethnomathematical view", linked to the Federal University of Cariri (UFCA) and carried out with basic education students from the city of Brejo Santo - CE. This action involved the survey of African board games that presented pedagogical potential and a process of adaptation of one of the games to work a curricular content of Mathematics. This study resulted in the elaboration of the Algebraic Dara, a game dealing with polynomials and polynomial expressions. The adaptation of African games was satisfactory and allowed the progress of other works involving mathematical knowledge from African games.

Author Biographies

Luiz Eduardo da Silva Santos, Universidade Federal do Cariri - UFCA

Aluno de Graduação da Universidade Federal do Cariri (UFCA), Brejo Santo - CE, Brasil. 

Anna Karla Silva do Nascimento, Universidade Federal do Cariri - UFCA

Professora da Universidade Federal do Cariri (UFCA), Brejo Santo - CE, Brasil. Mestrado profissional em Pos Graduacao em Ensino de Ciencias Naturais e Mat.

References

BARTON, B. Dando sentido a etnomatemática: Etnomatemática fazendo sentido. In: RIBEIRO, J. P. M.; DOMITE, M. C. S.; FERREIRA, R. Etnomatemática: papel, valores e significado. São Paulo: Zuok, 2006.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 18 dez. 2017.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file>. Acesso em: 17 dez. 2017.

BRASIL. Lei nº. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF, 2003. Não paginado. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 17 dez. 2017.

BRASIL. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: SECAD, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/orientacoes_etnicoraciais.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro101.pdf>. Acesso em: 18 dez. 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf>. Acesso em: 18 dez. 2017.

D'AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

GERDES, P.; DJEBBAR, A. History of Mathematics in Africa: AMUCHMA 25 Years. Lulu, Morriville. Vol. 1 (1986-1999), 2011.

GIORDANI, L. F.; RIBAS; R. P. Jogos lógicos de tabuleiro: jogos de bloqueio e alinhamento. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015. Disponível em: <http://www.inf.ufrgs.br/lobogames/wp-content/uploads/2015/09/jogos_modulo1_texto.pdf>. Acesso em: 20 dez. 2017.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MALFATO, I. C. Jogos Africanos: alternativa metodológica para o desenvolvimento do raciocínio lógico e propagação desta cultura. Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2012. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2012/2012_unioeste_mat_pdp_isabel_cristina_malfato.pdf>. Acesso em: 20 dez. 2017.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: <http://www.faatensino.com.br/wp-content/uploads/2014/11/2.1-E-book-Metodologia-do-Trabalho-Cientifico-2.pdf>. Acesso em: 21 dez. 2017.

PROVENZO, A. B.; JUNIOR, E. F. P. Jogue novamente, jogos de tabuleiro históricos que você pode fazer e jogar. Prentice-Hall, Inc., 1981.

RESENDE, G.; MESQUITA, M. G. B. Principais dificuldades percebidas no processo ensino-aprendizagem de matemática em escolas do município de Divinópolis, MG. EM TEIA Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife-PE, v. 3, n. 3, 2012. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/9841>. Acesso em: 19 dez. 2017.

RIBEIRO, F. D. Jogos e modelagem na educação matemática. Curitiba: Ibpex, 2008.

SANTOS, F. L. F. A Matemática e o Jogo: influência no rendimento escolar. 2008. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação - especialidade em Educação e Desenvolvimento) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa. Lisboa, 2008.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Cadernos do Mathema: Jogos de Matemática de 6º a 9º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SOUZA, A. C. F. Jogos africanos e o currículo da matemática: uma questão de ensino. Dissertação (Mestrado Profissional em Rede Nacional) - Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2016.

ZASLAVSKY, C. Jogos e atividades matemáticas do mundo inteiro. Tradução Pedro Theobald. Porto Alegre: Art Med, 2000.

Published

2018-04-30