DISSEMINATION OF THE BEHAVIOR ANALYSIS: AN INTRODUCTORY OVERVIEW (FIRST AND SECOND EDITIONS)

Authors

  • Maria Ester Rodrigues Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Eliana Maria Magnani Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Thais Cristina Gutstein Nazar Universidade Paranaense - UNIPAR
  • Vanessa Siqueira de Medeiros Dettoni Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC
  • Paula Emanuelle Bello Kosloski Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Fernanda da Silva Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Henrique Darci Telles Maier Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0015

Keywords:

Dissemination, University Extension, Behavior Analysis, Radical Behaviorism.

Abstract

The purpose of this paper is to describe the first and second experiences of the Behavior Analysis and Education Study Group - An Introductory Overview (GEACE) as an extension project. The group was created in 2016 at UNIOESTE so that students and professionals from the Education, Psychology and related areas could learn more about Behavior Analysis and to disseminate the approach. In the second half of 2017 the second edition was offered, reduced, at the campus of Cascavel. The action in both editions attracted a group of extensionists with diversified profile, different levels of experience and coming from different municipalities. The coordination privileged an introductory experience and strategies that favored the participation of extensionists with diverse characteristics. We continue to reach more professionals (mainly psychologists) than students, although the participation of the latter has increased, especially those in the Education course. Changes in the future edition of the project are suggested as a result of the improvement of the teaching-extension experience.

Author Biographies

Maria Ester Rodrigues, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - (UNIOESTE), Cascavel - PR, Brasil. Doutorado em Educação.

Eliana Maria Magnani, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - (UNIOESTE), Cascavel - PR, Brasil. Doutorado em Educação.

Thais Cristina Gutstein Nazar, Universidade Paranaense - UNIPAR

Professora da Universidade Paranaense (UNIPAR), Umuarama - PR, Brasil. Doutorado em Educação.

Vanessa Siqueira de Medeiros Dettoni, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC

Professora da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC), Curitiba - PR, Brasil. Especialização em Análise do Comportamento e Terapia Comportamental.

 

Paula Emanuelle Bello Kosloski, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Bióloga. Aluna de Graduação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - (UNIOESTE), Cascavel - PR, Brasil.

Fernanda da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Aluna de Graduação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - (UNIOESTE), Cascavel - PR, Brasil.

Henrique Darci Telles Maier, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Pedagogo.  Universidade Estadual do Oeste do Paraná - (UNIOESTE), Cascavel - PR, Brasil.

References

ABLAM. Associação Brasileira de Ligas Acadêmicas de Medicina. Diretrizes Nacionais em Ligas Acadêmicas de Medicina. Disponível em: http://www.ablam.org.br/diretrizes_nacionais.html. Acesso em: 01 jul. 2018.

AFANDI, D. et al. Effects of an additional small group discussion to cognitive achievement and retention in basic principles of bioethics teaching methods. Medical Journal of Indonesia, v.18, n.1, Jan./Mar. 2009. Disponível em: http://mji.ui.ac.id/journal/index.php/mji/article/view/340/334. Acesso em: 01 jul. 2018.

BORGES, K. S.; DOS REIS FILHO, H. B. A Importância dos Grupos de Estudos na Formação Acadêmica. In: SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO ,_25.; CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO; WORKSHOP SOBRE INFORMÁTICA NA ESCOLA – WIE, 13., 2005. Anais... (7 p.). São Leopoldo, RS: UNISINOS, SBC, 2005. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/236063573/A-Importa-ncia-dos-Grupos-de-Estudos-na-Formac-a-o-Acade-mica. Acesso em: 01 jul. 2018.

BOTELHO, N. M.; FERREIRA, I. G.; SOUZA, L. E. A. Ligas Acadêmicas de Medicina: artigo de revisão. Revista Paraense de Medicina, v.27, v.4, out./dez. 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/287216091_Ligas_Academicas_de_Medicina_Artigo_de_Revisao. Acesso em: 01 jul. 2018.

CARDOSO, A. C.; CORRALO, D. J.; KRHOL, M.; ALVES, L. P. O estímulo à prática da interdisciplinaridade e do multiprofissionalismo: A extensão universitária como uma estratégia para a Educação interprofissional. Revista da Abeno, v.15, n.2, 2015, p. 12-19. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/93/161. Acesso em: 01 jul. 2018.

CORRÊA, E. J. Extensão universitária: organização e sistematização. Belo Horizonte: Coopmed, 2007.

COSTA, P. S.; GUSMÃO, M. M.; GRINCENKOV, F. R. S. Criação da Liga da Saúde comunitária da UFJF: Uma nova possibilidade para a graduação. Psique: Revista do Curso de Psicologia do Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora, v.1, n.2, p. 20-31, ago/dez., 2016. Disponível em: https://seer.cesjf.br/index.php/psq/article/view/943/730

DE ROSE, J. C. Que é comportamento? In: R. A. BANACO. (Org.). Sobre comportamento e cognição: Aspectos teóricos, metodológicos e de formação em Análise do Comportamento e terapia cognitivista. São Paulo, SP: Arbytes, 2007. p. 79-81.

DE SOUZA, V. H.; DE FREITAS, L. A. B.; AMORIM, V. C. Difusão da Análise do Comportamento por meio de um grupo de estudos. In: VILAS BOAS, D. L. O.; CASSAS, F.; GUSSO, H. L.; MAYER, P. C. M. Associação Brasileira de Psicologia e Medicina Comportamental: Comportamento em foco. São Paulo: ABPMC, 2018. p. 35-49.

FERREIRA, D. A. V.; ARANHA, R. N., SOUZA, M. H. F. O. Ligas Acadêmicas: Uma proposta discente para Ensino, Pesquisa e Extensão. Interagir: Pensando a Extensão, v.16, p. 47/51, Jan./Dez. 2011. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/interagir/article/view/5334. Acesso em: 01 jul. 2018.

GEACE. Grupo de Estudos Análise do Comportamento – Um Panorama Introdutório. Curso de Extensão oferecido na UNIOESTE Campus Francisco Beltrão no período de 08/2017 a 07/2017, coordenado por Maria Ester Rodrigues, não publicado. 2016-2017.

GEACE. Grupo de Estudos Análise do Comportamento – Um Panorama Introdutório. Curso de Extensão oferecido na UNIOESTE Campus Cascavel no período de 08/2017 a 12/2017, coordenado por Maria Ester Rodrigues, não publicado. 2017.

HAMAMOTO FILHO, P. T. Ligas Acadêmicas: Motivações e Críticas a Propósito de um repensar necessário. Revista Brasileira de Educação Médica, v.35, n.4, 2011. p. 535-543. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400013 . Acesso em: 17 feb. 2018.

KARA JOSÉ, A. C.; PASSOS, L. B.; KARA JOSÉ, F. C.; KARA JOSÉ, N. Ensino extracurricular em Oftalmologia: grupos de estudos / ligas de alunos de graduação. Revista Brasileira de Educação Médica, v.31, v.2, p. 166-172, 2007._Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022007000200007. Acesso em: 17 feb.2018.

MAGALHÃES, E. P.; RECHTMAN, R.; BARRETO, V. A liga acadêmica como ferramenta da formação em Psicologia: experiência da LAPES. Psicologia Escolar e Educacional, v.19, n.1, 2015, p. 135-141. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0191813. Acesso em: 17 feb. 2018.

MARQUES, N. S.; HOLANDA, A. O.; ESMERALDO, E. N. A Liga do Comportamento - UFC e seu papel no desenvolvimento e divulgação da Análise do Comportamento no Estado do Ceará. In: WIELENSKA, R. C. (Org.). Sobre Comportamento e Cognição: Desafios Soluções e Questionamento, v. 24, p. 212-216, 2009.

MATOS, M. A. et al.. O Modelo de consequenciação de B. F. Skinner. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v.5, p. 137-158, 1998. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/viewFile/20395/14489. Acesso em: 17 feb. 2018.

MELEADY, R.; HOPTHROW, T.; CRISP, R. J. Simulating social dilemmas: Promoting cooperative behavior through imagined group discussion. Journal of personality and social psychology, v.104, n.5, 2013, p. 839. Disponível em: http://psycnet.apa.org/record/2012-34997-001. Acesso em: 17 feb. 2018.

OLIVEIRA; C. L. de; SILVA, L. T. Discussão e técnicas de ensino em grupo: ferramentas de aprendizagem no ensino do direito. Revista Eletrônica Direito e Política, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciência Jurídica da UNIVALI, Itajaí, v. 10, n. 4, 3º quadrimestre de 2015. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rdp/article/view/8369. Acesso em: 17 feb. 2018.

PORTO, V. F. de A. A Extensão Universitária e a Formação Profissional em cursos de Graduação em Saúde. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) - Universidade Federal de Alagoas -UFAL, Maceió - AL, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/bitstream/riufal/1786/1/A%20extens%C3%A3o%20universit%C3%A1ria%20e%20a%20forma%C3%A7%C3%A3o%20profissional%20em%20cursos%20de%20gradua%C3%A7%C3%A3o%20em%20sa%C3%BAde.pdf. Acesso em: 17 feb. 2018.

SÉRIO, T. M. A. P.; MICHELETTO, N.; ANDERY, M. A. P. A. O comportamento como objeto de estudo. Ciência: comportamento e cognição, v.1, p.17-24, 2007.

JUNIOR, R. R. T.; SOUZA, M. D. Vocabulário de Análise do Comportamento: um manual de consulta para termos usados na área. Santo André: ESETec, 2007.

TODOROV, J. C. Metacontingências e a Análise Comportamental de práticas culturais. Clínica & Cultura, v.1, n.1, p. 36-45, ago./dez., 2012, Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/clinicaecultura/article/view/635/553. Acesso em: 17 feb. 2018.

TORRES, A. R.; OLIVEIRA, G. M.; YAMAMOTO, F. M.; LIMA, M. C. P. Ligas Acadêmicas e formação médica: contribuições e desafios. Interface: Comunicação, Saúde e Educação, v.12, n.27, p. 713-720, out./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/icse/v12n27/a03v1227.pdf. Acesso em: 17 feb.2018.

Published

2018-12-14