CULTURE (CORPORAL), EDUCATION AND SPORT - CITEZENSHIP EDUCATION FOR YOUNG PEOPLE OF THE OUTBACK OF BAHIA, BRAZIL

Authors

  • Jaderson Silva Barbosa Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Miguel Almir Lima de Araújo Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0011

Keywords:

Culture, Education (Physics), Sport, Action Research, Extension.

Abstract

This study is part of a research that involved an extension action carried out through the program Guide: Citizenship Action (PEAC - Brazilian abbreviation) of UEFS/BA. Its object of study is the project School of Sports and the Problem: What is the Contribution of PEAC to the sports and citizenship education of the students enrolled in the School of Sports? It was developed through action research and the main results demonstrate that the contributions of the project taking into account the micro-dimensions (socialization of knowledge/critical propositions about sports intervention in social projects) and the macro-structural aspects (considering that the discussion and actions should be broader than just providing space for sports practice) are permanently interconnected. It is possible to conclude that extension actions related to sports will not change the system, but it will contribute significantly to the citizenship education of the ones involved in it, accomplishing transformations.

Author Biographies

Jaderson Silva Barbosa, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professor da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana - BA, Brasil. Mestrado em Educação.

Miguel Almir Lima de Araújo, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professor da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana - BA, Brasil. Doutorado em Educação.

References

ARAÚJO, Miguel Almir Lima de. Os sentidos da sensibilidade: sua fruição no fenômeno do educar. Salvador: EDUFBA, 2008.

ARAÚJO, Miguel Almir Lima de. Tradição cultural, diversidade e interculturalidade. Tradições sertânicas: a metáfora do Fuxico. In: ENECULT, 7., 2011, Salvador; ENECULT, 7., Salvador: UFBA, 2011. v. 1.

BETTI, Mauro. Educação física escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí : Ed. Unijuí, 2009.

CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. De Galileu a Armstrong: as várias faces da lua. Cronos. Revista de História, n.5, jun. 2002. Editora Pedro Leopoldo. p. 42-56.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus-AM, maio, 2012.

FORQUIN, Jean-Calude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da Pesquisa-Ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 34.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HIRAMA, Leopoldo Katsuky. Algo para além de tirar as crianças da rua: a pedagogia do esporte em projetos socioeducativos. Orgs. Leopoldo Katsuki Hirama e Paulo Cesar Montagner. São Paulo: Ed. Phorte, 2012.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 4.ed. Ijuí: Unijuí, 2001.

LEFEVRE Fernando; LEFEVRE Ana Maria. O Discurso do Sujeito Coletivo. Um novo enfoque em pesquisa qualitativa (Desdobramentos) Caxias do Sul: EDUCS, 2003.

MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro 3. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2002.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 40. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008 (Coleção polêmicas de nosso tempo; vol. 5).

SEVERINO, Antonio Joaquim. Fundamentos ético-políticos da educação no Brasil de hoje. In: LIMA, Júlio César F.; NEVES, Lúcia Maria W. (Org.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Fiocruz/EPSJV, 2006.

SILVA, Antonia Almeida. Democracia e democratização da educação: primeiras aproximações a partir da teoria do valor. In: PARO, Vitor Henrique (Org). Teoria do Valor em Marx e a Educação. São Paulo: Cortez Editora, 2006.

SOARES, Carmem Lúcia et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

THIOLLENT, Michael. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva; NETO, Vicente Molina (Org.). A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Editora UFRGS / Sulina, 2004.

Published

2018-12-14