CULTURE (CORPORAL), EDUCATION AND SPORT - CITEZENSHIP EDUCATION FOR YOUNG PEOPLE OF THE OUTBACK OF BAHIA, BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0011Keywords:
Culture, Education (Physics), Sport, Action Research, Extension.Abstract
This study is part of a research that involved an extension action carried out through the program Guide: Citizenship Action (PEAC - Brazilian abbreviation) of UEFS/BA. Its object of study is the project School of Sports and the Problem: What is the Contribution of PEAC to the sports and citizenship education of the students enrolled in the School of Sports? It was developed through action research and the main results demonstrate that the contributions of the project taking into account the micro-dimensions (socialization of knowledge/critical propositions about sports intervention in social projects) and the macro-structural aspects (considering that the discussion and actions should be broader than just providing space for sports practice) are permanently interconnected. It is possible to conclude that extension actions related to sports will not change the system, but it will contribute significantly to the citizenship education of the ones involved in it, accomplishing transformations.
References
ARAÚJO, Miguel Almir Lima de. Os sentidos da sensibilidade: sua fruição no fenômeno do educar. Salvador: EDUFBA, 2008.
ARAÚJO, Miguel Almir Lima de. Tradição cultural, diversidade e interculturalidade. Tradições sertânicas: a metáfora do Fuxico. In: ENECULT, 7., 2011, Salvador; ENECULT, 7., Salvador: UFBA, 2011. v. 1.
BETTI, Mauro. Educação física escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí : Ed. Unijuí, 2009.
CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. De Galileu a Armstrong: as várias faces da lua. Cronos. Revista de História, n.5, jun. 2002. Editora Pedro Leopoldo. p. 42-56.
DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.
FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus-AM, maio, 2012.
FORQUIN, Jean-Calude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da Pesquisa-Ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 34.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HIRAMA, Leopoldo Katsuky. Algo para além de tirar as crianças da rua: a pedagogia do esporte em projetos socioeducativos. Orgs. Leopoldo Katsuki Hirama e Paulo Cesar Montagner. São Paulo: Ed. Phorte, 2012.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 4.ed. Ijuí: Unijuí, 2001.
LEFEVRE Fernando; LEFEVRE Ana Maria. O Discurso do Sujeito Coletivo. Um novo enfoque em pesquisa qualitativa (Desdobramentos) Caxias do Sul: EDUCS, 2003.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro 3. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2002.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 40. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008 (Coleção polêmicas de nosso tempo; vol. 5).
SEVERINO, Antonio Joaquim. Fundamentos ético-políticos da educação no Brasil de hoje. In: LIMA, Júlio César F.; NEVES, Lúcia Maria W. (Org.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Fiocruz/EPSJV, 2006.
SILVA, Antonia Almeida. Democracia e democratização da educação: primeiras aproximações a partir da teoria do valor. In: PARO, Vitor Henrique (Org). Teoria do Valor em Marx e a Educação. São Paulo: Cortez Editora, 2006.
SOARES, Carmem Lúcia et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
THIOLLENT, Michael. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva; NETO, Vicente Molina (Org.). A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Editora UFRGS / Sulina, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.