SCHOOL REINFORCEMENT IN THE MUNICIPAL PUBLIC SCHOOL – A REPORT ON THE EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i2.0007Keywords:
School Improvement, Learning Difficulties, Education.Abstract
The extension project had the objective of implementing a reinforcement system in the primary school for the 2nd and 3rd year students from the Public School Antônio Guedes who presented poor performance or learning difficulties. The activities developed consisted of clarifying doubts, preparing verification exercises, giving reinforcement classes and guiding the execution of activities assigned by the teacher. The means used were: educational games and dominoes, textbooks, dictation of words, arithmetic tables and educational free software. The participating students commented that they enjoyed the activities of reinforcement, and the percentage of satisfaction was 100%. The main justifications they gave were: taking part in the activities resulted in better learning; they learned, above all, to read and write; and that they liked "Auntie", as they spontaneously called the female university students who carried out the activities with them. According to the teachers, the experience showed that there was an improvement in Portuguese and mathematics performance, as well as higher participation in the classroom and better task accomplishment.
References
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul.1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l8069.htm>. Acesso em: 20 maio 2018.
______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm#art32>. Acesso em: 20 maio 2018.
______. Lei nº 11.274, de 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts. 29, 30, 32 e 87 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 07 fev. 2006. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Lei/L11274.htm>. Acesso em: 20 maio 2018.
CÂNDIDO, F. F. Práticas pedagógicas e inovação na instituição de ensino: uma abordagem psicopedagógica com foco na aprendizagem. Revista Psicopedagogia, v. 27,83 ed., p. 262-272, maio/ago. 2010.
COLL, C.; MARCHESI, A.; PALACIOS, J. Desenvolvimento psicológico e educação. 2. ed. São Paulo: Artmed, 2004.
ESQUINCALHA, A. da C. Letramento matemático de alunos com baixo desempenho por meio de reforço escolar. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., 2013, Curitiba. Anais ... Curitiba: SBEM, 2013, p. 01-07.
HEIDRICH, G. A escola da família. Gestão Escolar, 3. ed., ago./set. 2009. Disponível em: <http://gestaoescolar.abril.com.br/comunidade/escola-familia-493363.shtml>. Acesso em: 20 maio 2018.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. O que é o PISA. Brasília. 2013a. Disponível em:
<http://portal.inep.gov.br/pisa-programa-internacional-de-avaliacao-de-alunos>. Acesso em: 19 maio 2018.
______. Resultados PISA 2000 - 2012. Brasília. 2013b. Disponível em:
<http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/resultados_pisa_2000_2012.pdf>. Acesso em: 19 maio 2018.
______. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. Brasília, DF. 2016. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/pisa2015_completo_final_baixa.pdf>. Acesso em: 19 maio 2018.
______. Sistema de Avaliação da Educação Básica Avaliação Nacional da Alfabetização. Edição 2016. Brasília, DF. 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=75181-resultados-ana-2016-pdf&category_slug=outubro-2017-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 18 maio 2018.
KRAMER, S. Alfabetização, leitura e escrita: Formação de professores em curso. Rio de Janeiro: Papéis e Cópias de Botafogo e Escola de Professores, 1995.
MONTEIRO, D. C.; SBOROWSKI, L. R. Dificuldades no processo de alfabetização: uma questão metodológica. Revista Uniara, Araraquara, v. 19, p. 153-162, 2006.
PERIUS, J. K. Dificuldade de ensino e aprendizagem: um estudo na sala de reforço. REP’s - Revista Eventos Pedagógicos, v. 8, n. 2,22.ed.,_p. 847-862, ago./dez. 2017.
SOARES, M. R. Z.; SOUZA, S. R.; MARINHO, M. L. Envolvimento dos pais: incentivo à habilidade de estudo em crianças. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 21, n. 3, p. 253-260, set./dez. 2004.
TIBA, I. Ensinar aprendendo. 18. ed. São Paulo: Integrare, 2006.
ZIBETTI, M. L. T.; PANSINI, F.; SOUZA, F. L. F de. Reforço escolar: espaço de superação ou de manutenção das dificuldades escolares? Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 16, n. 2, p. 237-246, jul./dez. 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.