ECOLOGICAL GARDEN: THE LANDSCAPE AS STRATEGY FOR ENVIRONMENTAL AWARENESS

Authors

  • Júlio Bittencourt da Silveira Júnior Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e da Missões - URI
  • Raquel Ruppenthal Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Cadidja Coutinho Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i2.0014

Keywords:

Aedes aegypti, Sustainability, Environmental Education, Reduction of Vectors.

Abstract

The sustainable management of waste is one of the principles of Environmental Education and it is based on education for ecological attitude and behaviour. Thus, this study aims to present the project “University Mobilization, all Against Aedes and in Favour of the Environment", developed at a university, in Santiago, RS. The objective of this project was to use Ecological Gardens as a multiplier tool for providing sustainability information to the school community in order to sensitize and stimulate them to protect the environment in order to reduce the outbreaks of Aedes aegypti. The methodology consisted of providing education on environmental issues to elementary school students (5th to 9th grade) of municipal public schools. It was carried out through theoretical and practical workshops in which was possible to create gardens with materials destined for disposal. During the activities, it was observed the students and faculty members' interest as well as the the multiplier effect of the project.

Author Biographies

Júlio Bittencourt da Silveira Júnior, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e da Missões - URI

Aluno de Graduação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e da Missões (URI), Santiago - RS, Brasil.

Raquel Ruppenthal, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Uruguaiana - RS, Brasil. Doutorado em PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde.

Cadidja Coutinho, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Dom Pedrito - RS, Brasil. Doutorado em Educação em Ciências. 

References

ANDRADE, D. F. Implementação da Educação Ambiental em escolas: uma reflexão. Fundação Universidade Federal do Rio Grande. Revista Eletrônica do

Mestrado em Educação Ambiental, v.4, 2000.

ASSAD, L. G.; BERARDINELLI, L. M. M.; DA SILVA, D. P. P.; DE OLIVEIRA JUNIOR, A. A. B.; RODRIGUES, T. G. Reciclagem de papel: uma experiência de ensino, extensão e pesquisa. Interagir: pensando a extensão, n.16, p. 53-57, 2011.

BASTIANELLO, S. F. Desenvolvimento de embalagens a partir de papel reciclado reforçado com fibras naturais: uma proposta ambientalmente amigável. Dissertação (Mestrado em Saúde e Meio Ambiente) - Universidade da Região de Joinville, 2005.

BRYANT, J. E.; HOLMES, E. C.; BARRETT, A. D. T. Out of Africa: A Molecular Perspective on the Introduction of Yellow Fever Virus into the Americas. PLoSPathog, v.3, n.5, p.75, 2007.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

CASSEB, D.C.; TRUFEM, S.F.B. Educação ambiental em escolas da rede pública na área da Represa de Guarapiranga, São Paulo. 2009. Disponível em: http://www.saomarcostatuape.com.br/portal2/pesquisaEmDebate/docs/pesquisaEmDebte_especial1/artigo_17.pdf &gt. Acesso em: 20 fev. 2019.

CATHARINO, R. C. A. Imagética dos livros didáticos nas relações de gênero e educação ambiental. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2007.

CERATI, T. M.; LAZARINI, R. A. de M. A Pesquisa-ação em Educação ambiental: uma experiência no entorno de uma unidade de conservação urbana. Ciência & Educação, v. 15, n. 2, p. 383-92, 2009.

FERREIRA, L. Ideias para uma sociologia da questão ambiental no Brasil. São Paulo: Annablume, 2006. 112p.

IOC/FIOCRUZ. Dengue vírus e vetor. Disponível em:<http://www.ioc.fiocruz.br/dengue/textos/longatraje.html>. Acesso em: 25 fev. 2019.

MARTINS, M. C.; FROTA, P. R. O. Educação Ambiental: a diversidade de um paradigma. Criciúma: UNESC, 2013.

MELO, G. P. Noções práticas de educação ambiental para professores e outros agentes multiplicadores. Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis: Superintendência do IBAMA na Paraíba. João Pessoa. 2007.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez. 2011.

OLIVEIRA, A. C. M. A.; MAZZARINO, J. M.; TURATTI, L. A responsabilidade na destinação dos resíduos sólidos domésticos: análise de discurso dos cidadãos no município de Lajeado. Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: X Salão de Iniciação Científica. PUCRS, p. 2425 – 2427, 2009.

PINTO, V. P. S.; ZACARIAS, R. Crise ambiental: adaptar ou transformar? As diferentes concepções de educação ambiental diante deste dilema. Educação em Foco, n.14, v. 02, 2009.

PEREIRA, C. C.; SILVA, F. K.; RICKEN, I.; MARCOMIN, F. E. Percepção e Sensibilização Ambiental como instrumentos à Educação Ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação. Ambiental, v. 30, n.2, p. 86 - 106, 2013.

QUADROS, A. Educação Ambiental: Iniciativas Populares e Cidadania. Santa Maria, 2007. Disponível em: <http://jararaca.ufsm.br/websites/unidadedeapoio/download/alessandra.pdf> Acesso em: 08 fev. 2019.

SANTANA, E. S.; LIMA, E. C.; SANTOS, B. V. J. Práticas de educação ambiental projeto: escola e comunidade cuidando do meio ambiente. Cadernos de Graduação - Ciências Humanas e Sociais. Aracaju, v. 1, n.16, p. 59-71, 2013.

SOARES JUNIOR, M. P.; PEREIRA JUNIOR, E. B.; SANTOS, F. G. B.; NETO, P. A.; SAMPAIO, R. N.; BORGES, M. G. B.; FERREIRA, R. T. F. V. Educação ambiental: um desafio à sustentabilidade sócio ambiental. RBGA (Pombal – PB – Brasil), v.6, n.1, p. 18 – 34, 2012.

TAGLIEBER, J.E. Uma pedagogia para a dimensão ambiental na educação. In: GUERRA, Antônio Fernando S.; TAGLIEBER, José Erno. (Orgs.). Educação Ambiental: fundamentos, práticas e desafios. Itajaí: Universidade do Vale do Itajaí, 2007.

TOZONI REIS, M. F. C. Pesquisa em Educação Ambiental na Universidade: produção de conhecimentos e ação educativa. In: TALAMONI, Jandira, L. B.; SAMPAIO, Aloíso Costa. Educação Ambiental: da prática pedagógica à cidadania. São Paulo: Escrituras Editoras, 2003.

VASCONCELOS, P. Doença pelo vírus Zika: um novo problema emergente nas Américas?. Revista Pan-Amazônica de Saúde, n.6, p.9-10, 2015.

ZITZKE, V. A. Educação Ambiental e Ecodesenvolvimento. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Fundação Universidade Federal do Rio Grande, v. 9, 2002.

Published

2019-04-29