STORIES THAT PLAY AND CHARM: STORYTELLING IN TEACHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.13483.001

Abstract

The aim of this paper is to share the experience of undergraduate Pedagogy students from a city in the state Paraná, Brazil. The undergraduate students were involved in the elaboration of the resources as well as in storytelling activities at the Municipal Library Professor Egydio Martello. The experience emerged from the outreach project called “Deixa eu contar... histórias que brincam e encantam” (“Let me tell you ... stories that play and charm”, in a free translation) carried out in an interdisciplinary action of 5th year undergraduate Pedagogy students. It is a qualitative research based on action research that includes bibliographical references and experience reports. Authors such as Vygotsky (2003), Machado (2004), Abramovich (2009), Coelho (2000) and Debus (2006) support the study. The study demonstrated that children´s literature stimulated the enjoyment of storytelling in undergraduate students, and raised children´s awareness of the value of children’s literature and other readings. In addition, it provided moments of enjoyment, imagination and enchantment, and exposed children to a diversity of books and storytelling strategies.

 

Author Biographies

Eliandra Cardoso dos Santos Vendrame, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Aluna de Doutorado da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá - PR, Brasil.

Ercília Maria Angeli Teixeira de Paula, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Professora da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá - PR, Brasil. Doutorado em Educação.

References

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 2009.

BICHWEITZ, D. A ovelha rosa da dona Rosa. 1. ed. Jandira: Ciranda Cultural, 2011.

CANDIDO, A. A Literatura e a formação do homem. In: CANDIDO, A. Textos de intervenção. Seleção, apresentações e notas de Vinicius Dantas. São Paulo: Duas Cidades, 2002.

CARVALHO, L. Curupira, brinca comigo?. 1. ed. São Paulo: Ática, 2009.

COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

DEBUS, E. Festaria de brincança: a leitura literária na Educação Infantil. São Paulo: Paulus, 2006.

DEBUS, E. A confecção de livro artesanal como recurso didático pedagógico na educação infantil. Disponível em: <http://endipe.pro.br/anteriores/13/posteres/posteres_autor/T2125-1.doc>. Acesso em: 13 Dez, 2018.

GULLAR, F. As mil e uma noites: contos árabes. Rio de Janeiro: Revan, 2006.

HOLANDA, C. B. de. Chapeuzinho amarelo. 39. ed. São Paulo: José Olympio, 2011.

JUNQUEIRA, S. O que aconteceu no caldeirão da bruxa? 14. ed. São Paulo: Formato, 2004.

LIBÂNEO, J. C. O ensino de graduação na universidade: a aula universitária. Goiânia: UCG, 2003. Disponível em: <http://uniarp2015.pbworks.com/w/file/fetch/92297679/-O-ensino-de%20graduacao-A-aula-universitaria.pdf>. Acesso em: 20 de Ago, 2018.

MACHADO, A. M. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

MACHADO, A. M. Menina bonita do laço de fita. 9. ed. São Paulo: Ática, 2011.

MACHADO, R. Acordais: fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo: DCL, 2004.

NORONHA, T. Fofinho. 13. ed. São Paulo: Ática, 2009.

OLIVEIRA, M. A. de. Leitura prazer: interação participativa com a literatura infantil na escola. São Paulo: Paulinas, 1996.

PICHON, L. Os três porquinhos malcriados e o lobo bom. 1.ed. Jandira: Ciranda Cultural, 2010.

ROCHA, R. Bom dia, todas as cores. 18. ed. São Paulo: Editora Salamandra, 2013.

ROCHA, R. Eugenio, o gênio. 1. ed. São Paulo: Salamandra, 2009.

ROCHA, R. Macacote e porco pança. 1. ed. São Paulo: Salamandra, 2009.

SANTOS, M. P. Contributos de extensão universitária brasileira à formação acadêmica docente e discente no século XXI: um debate necessário. Revista Conexão, UEPG, v.6, n.1, p. 10-15, 2010.

SOUZA, R. J.; GIROTTO, C. G. S. Era uma vez... Uma Educação. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.

TAHAN, M. A arte de ler e contar histórias. 3. ed. Rio de Janeiro: Conquista, 1961.

VENDRAME, E. C. D. S. Da história contada ao sujeito de contação: como me fiz contadora de histórias. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criação na infância. (Ensaios comentados), tradução: Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2019-08-07