“LEARNING BY DOING” CARTOGRAPHIES: A REPORT EXPERIENCE FROM OUTREACH UNIVERSITY PROJECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14160.016

Abstract

This paper explores practices for learning cartographies by elementary school students through the outreach project “University goes to school: pedagogical exchange experiences based on the use of geotechnologies”. The methodology includes the use of technological tools for the elaboration of maps in computational environments and analog techniques for the elaboration of hybrid and mental maps, through Hands-on approach. The results revealed that the children were motivated for new learning, in addition to adapting satisfactorily to the technological tools and evaluated this perspective of cartographic construction as the most relevant.

Author Biographies

Alex Mota Santos, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professor da Universidade Federal de Goias (UFG), Aparecida de Goiânia - GO, Brasil. Doutorado em Geografia.

Thalyta Ferreira Franco, Universidade Federal de Goiás - UFG

Aluna da Universidade Federal de Goiás (UFG), Aparecida de Goiânia - GO, Brasil. 

Thiago de Souza Santana Farias, Universidade Federal de Goiás - UFG

Aluno da Universidade Federal de Goiás (UFG), Aparecida de Goiânia - GO, Brasil. 

Deise Luiza Lúcio de Souza, Escola Municipal Professora Maria Nosidia Palmeiras das Neves

Coordenadora Pedagógica da Escola Municipal Professora Maria Nosidia Palmeiras das Neves, Goiânia - GO, Brasil. 

References

BRÊTAS, J.R.S. ; PEREIRA, S.R. Projeto de extensão universitária: um espaço para formação profissional e promoção da saúde. Trabalho Educação e Saúde, Vol. 5 nº. 2, p. 1-11, 2007.

CORREIO, L.P.P.; CORREIO, S.P.S.; CORREIO, F.L.; CORREIO, B.G.C.P.; CORREIO, T.S.A.; CORREIO, R.B.M. Desenvolvimento de um projeto de extensão em orientação profissional com estudantes do ensino médio de Itumbiara: Relato de experiência. Interfaces, Vol. 6, nº. 1, p.182-189, 2018. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/revistainterfaces/index.php/IREXT/article/view/239. Acesso em 17 jun. 2019.

COSTA, G.R.; BATISTA, K.M. A importância das atividades práticas nas aulas de ciências nas turmas do ensino fundamental. REVASF, Vol. 7, nº.12, p. 06-20, 2017. Disponível em:

www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/download/20/28/. Acesso em 17 maio 2019.

FALCÃO, N.; CALDAS, E. C. Diálogos sobre a escolha profissional: a aproximação entre o estudante da escola pública de ensino médio e a universidade. Revista Brasileira De Extensão Universitária, Vol. 9, nº. 3, p. 147-156, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24317/2358-0399.2018v9i3.8185. Acesso em 12 de abril de 2019.

HEILBRONNER, N., REZULLI, J. The Schoolwide Enrichment Model in Science (A Hands-On Approach for Engaging Young Scientists. Prufrock Press Inc., Waco, Texas, 2016, 192 p.

KOZEL, Salete Teixeira, NOGUEIRA, Amélia Regina Batista. Geografia das Representações e sua aplicação pedagógica: contribuições de uma experiência vivida. Revista do Departamento de Geografia, Vol.13, p. 239-257, 1999.

KOZEL, Salete. Mapas mentais – Uma forma de Linguagem: Perspectivas Metodológicas. In: SILVA, Josué da Costa, FILHO, Sylvio Fausto Gil. Da Percepção e Cognição à Representação: Reconstruções Teóricas da Geografia Cultural e Humanista. Curitiba: Terceira Margem, p. 114-138, 2007.

MARQUES, R. Geografia do Brasil. Programa de Inclusão, Acesso e Permanência, Universidade Federal do Amapá, 2017. Disponível em: https://www2.unifap.br/piap/files/2017/03/Geografia-do-Brasil.pdf. Acesso em 12 de maio de 2019.

MOÇO, A. Alfabetização cartográfica. Nova Escola, 2011. https://novaescola.org.br/conteudo/2325/alfabetizacao-cartografica. Acesso em 12 de maio de 2019.

MORAES, L.M. A Segregação Planejada: Goiânia, Brasília e Palmas. Goiânia: Editora da UCG, 2003.

PAULO, J.R.; ENDO, M.A.T.O., BERTIN, M. Contribuições para alfabetização cartográfica nos anos iniciais da educação básica. Revista Conexão, Vol. 13, nº. 1, p. 120-129, 2017. Disponível em: doi: 10.5212/rev.conexao.v.13.i1.0009. Acesso em 5 de março de 2019.

PELISSARI, D.; ANDREIS, G. Reforço de Matemática por meio de Oficinas. Revista UFG, Vol. 19, nº. p. 1-20, 2019. https://doi.org/10.5216/revufg.v19i0.57010

SANTOS, A. M.; MATINELI, G. V.; VILARINHO, M.; BARROS, J. P. "A Universidade vai à escola": Relatos de uma Experiência de Extensão Universitária em Cartografia. Revista De Cultura e Extensão USP, Vol. 19, p. 91-105, 2017. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v19i0p91-105. Acesso em 12 janeiro de 2019.

SANTOS, A. M. Cartografias possíveis. Revista de Educação Popular, v. 16, n. 2, p. 105-124, 21 nov. 2017.

SANTOS, A.M. Educação para o trânsito na escola: relato de uma experiência pedagógica a partir da extensão universitária. Revista Diálogos, Vol. 22, nº. 1, p. 19-34, 2018. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/9491/6100. Acesso em 9 de maio de 2019.

FRANÇA, B. S.; OLMOS, I. D. F.; SOUZA, T. N. Educação ambiental e educação especial: uma reflexão sobre estratégias didáticas. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Vol. 10, nº. 1, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24317/2358-0399.2019v10i1.10376. Acesso em 27 de julho de 2019.

SILVA, E. B. A Dinâmica socioespacial e as mudanças na cobertura e uso da terra no bioma cerrado. 110 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Programa de Pesquisa e Pós-Graduação em Geografia. Universidade Federal de Goiás, 2013.

SILVA, P. R., SILVA, I, LIMA, J., SILVA, E.; SILVA, E. Investigação da HFC no ensino de ciências do IFRN - Campus Caicó. Revista UFG, Vol. 19, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5216/revufg.v19i0.56599. Acesso em 29 de julho de 2019.

Published

2019-12-18