“LEARNING BY DOING” CARTOGRAPHIES: A REPORT EXPERIENCE FROM OUTREACH UNIVERSITY PROJECTS
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14160.016Abstract
This paper explores practices for learning cartographies by elementary school students through the outreach project “University goes to school: pedagogical exchange experiences based on the use of geotechnologies”. The methodology includes the use of technological tools for the elaboration of maps in computational environments and analog techniques for the elaboration of hybrid and mental maps, through Hands-on approach. The results revealed that the children were motivated for new learning, in addition to adapting satisfactorily to the technological tools and evaluated this perspective of cartographic construction as the most relevant.
References
BRÊTAS, J.R.S. ; PEREIRA, S.R. Projeto de extensão universitária: um espaço para formação profissional e promoção da saúde. Trabalho Educação e Saúde, Vol. 5 nº. 2, p. 1-11, 2007.
CORREIO, L.P.P.; CORREIO, S.P.S.; CORREIO, F.L.; CORREIO, B.G.C.P.; CORREIO, T.S.A.; CORREIO, R.B.M. Desenvolvimento de um projeto de extensão em orientação profissional com estudantes do ensino médio de Itumbiara: Relato de experiência. Interfaces, Vol. 6, nº. 1, p.182-189, 2018. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/revistainterfaces/index.php/IREXT/article/view/239. Acesso em 17 jun. 2019.
COSTA, G.R.; BATISTA, K.M. A importância das atividades práticas nas aulas de ciências nas turmas do ensino fundamental. REVASF, Vol. 7, nº.12, p. 06-20, 2017. Disponível em:
www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/download/20/28/. Acesso em 17 maio 2019.
FALCÃO, N.; CALDAS, E. C. Diálogos sobre a escolha profissional: a aproximação entre o estudante da escola pública de ensino médio e a universidade. Revista Brasileira De Extensão Universitária, Vol. 9, nº. 3, p. 147-156, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24317/2358-0399.2018v9i3.8185. Acesso em 12 de abril de 2019.
HEILBRONNER, N., REZULLI, J. The Schoolwide Enrichment Model in Science (A Hands-On Approach for Engaging Young Scientists. Prufrock Press Inc., Waco, Texas, 2016, 192 p.
KOZEL, Salete Teixeira, NOGUEIRA, Amélia Regina Batista. Geografia das Representações e sua aplicação pedagógica: contribuições de uma experiência vivida. Revista do Departamento de Geografia, Vol.13, p. 239-257, 1999.
KOZEL, Salete. Mapas mentais – Uma forma de Linguagem: Perspectivas Metodológicas. In: SILVA, Josué da Costa, FILHO, Sylvio Fausto Gil. Da Percepção e Cognição à Representação: Reconstruções Teóricas da Geografia Cultural e Humanista. Curitiba: Terceira Margem, p. 114-138, 2007.
MARQUES, R. Geografia do Brasil. Programa de Inclusão, Acesso e Permanência, Universidade Federal do Amapá, 2017. Disponível em: https://www2.unifap.br/piap/files/2017/03/Geografia-do-Brasil.pdf. Acesso em 12 de maio de 2019.
MOÇO, A. Alfabetização cartográfica. Nova Escola, 2011. https://novaescola.org.br/conteudo/2325/alfabetizacao-cartografica. Acesso em 12 de maio de 2019.
MORAES, L.M. A Segregação Planejada: Goiânia, Brasília e Palmas. Goiânia: Editora da UCG, 2003.
PAULO, J.R.; ENDO, M.A.T.O., BERTIN, M. Contribuições para alfabetização cartográfica nos anos iniciais da educação básica. Revista Conexão, Vol. 13, nº. 1, p. 120-129, 2017. Disponível em: doi: 10.5212/rev.conexao.v.13.i1.0009. Acesso em 5 de março de 2019.
PELISSARI, D.; ANDREIS, G. Reforço de Matemática por meio de Oficinas. Revista UFG, Vol. 19, nº. p. 1-20, 2019. https://doi.org/10.5216/revufg.v19i0.57010
SANTOS, A. M.; MATINELI, G. V.; VILARINHO, M.; BARROS, J. P. "A Universidade vai à escola": Relatos de uma Experiência de Extensão Universitária em Cartografia. Revista De Cultura e Extensão USP, Vol. 19, p. 91-105, 2017. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v19i0p91-105. Acesso em 12 janeiro de 2019.
SANTOS, A. M. Cartografias possíveis. Revista de Educação Popular, v. 16, n. 2, p. 105-124, 21 nov. 2017.
SANTOS, A.M. Educação para o trânsito na escola: relato de uma experiência pedagógica a partir da extensão universitária. Revista Diálogos, Vol. 22, nº. 1, p. 19-34, 2018. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/9491/6100. Acesso em 9 de maio de 2019.
FRANÇA, B. S.; OLMOS, I. D. F.; SOUZA, T. N. Educação ambiental e educação especial: uma reflexão sobre estratégias didáticas. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Vol. 10, nº. 1, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24317/2358-0399.2019v10i1.10376. Acesso em 27 de julho de 2019.
SILVA, E. B. A Dinâmica socioespacial e as mudanças na cobertura e uso da terra no bioma cerrado. 110 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Programa de Pesquisa e Pós-Graduação em Geografia. Universidade Federal de Goiás, 2013.
SILVA, P. R., SILVA, I, LIMA, J., SILVA, E.; SILVA, E. Investigação da HFC no ensino de ciências do IFRN - Campus Caicó. Revista UFG, Vol. 19, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5216/revufg.v19i0.56599. Acesso em 29 de julho de 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.