ENVIRONMENTAL EDUCATION AND OUTREACH: EXPERIENCE REPORT OF A GRADUATE COURSE CLASS IN ENVIRONMENTAL SCIENCES IN SCHOOLS IN THE CITIES OF PELOTAS AND CAPÃO DO LEÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14257.029

Abstract

Environmental Education as an educative practice is committed to the formation of environmentally aware citizens. This paper aims to report the practical experiences of Environmental Education obtained through outreach actions developed by students in the Environmental Sciences Master’s Program of the Federal University of Pelotas, in partnership with the Center for Education, Research and Outreach on Waste and Sustainability. The project was developed in two schools of the public network in the municipality of Pelotas/RS, with the participation of approximately fifty children from elementary school, who were between six and fourteen years old. Through awareness raising, puppet theater pedagogical workshops, drawings, graffiti workshop, storytelling and ludic games and activities focusing on the environment, we sought to approach topics such as: solid waste, tree planting, and the crimes that occurred in Mariana and Brumadinho. The results of the workshops were positive, contributing to a better understanding of the human interaction with the environment and the consequences from human actions.

Author Biographies

Greici Maia Behling, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Professora da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil. Doutorado em Educação Ambiental.

Luciara Bilhalva Corrêa, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Professora da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil. Doutorado em Educação Ambiental. 

Denise Dobke, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil.

Atila Martins Gomes, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluno de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil. 

Carolina da Silva Gonçalves, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil.

Márcio Francisco Denzer Krüger, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluno de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil. 

Fabiana Fernandes Laroque, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil.

Valéria Defavari Moretti, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Médica Veterinária. Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil. Especialização em Medicina de Animais Silvestres.

Luiza Beatriz Gamboa Araújo Morselli, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil.

Kaliani Tombini Pereira, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil.

Gabriela Tombini Ponzi, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil.

Aryane Araújo Rodrigues, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil.

Ana Beatriz Gonçalves Vaz, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Aluna de Mestrado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas - RS, Brasil.

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Published

2020-04-11