HEALTH EDUCATION RELATED TO FIRST AID FOR EDUCATORS: EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14259.024

Abstract

The development of first aid actions directed to educators has become extremely necessary as accidents occur mostly in or on the way to schools. This paper aimed to report the health education work carried out with education professionals through workshops during the 2017 RONDON Operation. The themes worked on were: “First Aid at School”, “Guidance on First Aid to Educators” and “Accident Prevention”. A questionnaire was used before and after the educational lectures. The results of the present study showed the need to adopt first aid educational practices with the active participation of educators. Therefore, we concluded that trainings on first aid should be routinely performed with educators to enable them to provide emergency care, reducing the severity of accidents and preventing further damage.

Author Biographies

Vagner Pires de Campos Campos Junior, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Graduação. Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Jacarezinho - PR, Brasil.

Geovana Raminelli, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Aluna de Graduação da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Jacarezinho - PR, Brasil.

Aline Almeida de Carvalho, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Aluna de  Graduação da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Jacarezinho - PR, Brasil.

Sibelli Olivieri Parreiras, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Professora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Jacarezinho - PR, Brasil. Doutorado em Odontologia. 

References

CARDOSO, V; REIS, A. P; LERVOLINO, S. A. Escolas promotoras de saúde. Revista Brasileira Crescimento e desenvolvimento humano, v.18, n. 2, p.107-115, 2008.

OLIVEIRA, JS. Acidentes em crianças e adolescentes: estudo epidemiológico de saúde escolar em Belo Horizonte, MG. Belo Horizonte: Faculdade de Medicina, Universidade Federal de Minas Gerais, 2000.

DONOSCO, MTV; CHIANCA, TCM. Condições envolvidas na ocorrência de acidentes em população infantil atendida em um hospital de pronto-socorro de Belo Horizonte. Revista Medicina Minas Gerais, v.12, n.1, p.11-16, 2002.

BERNANDES; LUIZ, E; MACIAL, F. A.; DEL VECCHIO, F. B. Primeiros socorros na escola: nível de conhecimento dos professores da cidade de Monte Mor. Movimento e Percepção, v.8, n.11, p. 289-306, 2007.

COLLUCCI, C. Acidente infantil ocorre perto de adulto. Folha on-line, São Paulo, 2006. Disponível em: < http://www1.folha.uol.com.br/folha/cotidiano/ult95u123446.shtml>. Acesso em: 10 dez. 2017, 23:12:58.

FIORUC, B. E.; MOLINA, A.C.; JUNIOR, W.V.; LIMA, S.A.M. Educação em saúde: abordando primeiros socorros em escolas públicas no interior de São Paulo. Revista eletrônica de enfermagem, v.10, n.3, 2008.

OLIVEIRA, M.A.; SILVA JUNIOR, C.J.; TOLEDO, E.M. O conhecimento em pronto-socorrismo de professores da rede municipal de ensino do ciclo I de Cruzeiro-SP. Educação, Cultura e Comunicação, v. 4, n. 7, 2013.

SILVA, R. C. L.; FIGUEIREDO, N. M. A (Org.). Enfermagem: cuidando em emergência. São Caetano do Sul, SP: Yendis Editora, 2006.

PELICIONI, M. C. F.; GIKAS, R. M. Prevenção de acidentes em escolares: proposta de metodologia de diagnóstico para programa educativo. Revista Brasileira Saúde Escola, v.2, n.1, p.23-26, 1992.

PERGOLA, A. M.; ARAUJO, I. E. M. O leigo em situação de emergência. São Paulo: Revista da Escola de Enfermagem da USP, v.42, n.4, p.769-776, 2008.

VELDE, S. V.; BROOS, P.; BOUWELEN, M. V.; WIN, R.; SERMON, A.; VERDUYCKT, J. et al. European first aid guidelines. Resuscitation, v.72, n.2, p.240-251, 2007.

SENA, S. P. et al. A percepção dos acidentes escolares por educadores do ensino fundamental. Belo Horizonte. Disponível em: Acesso em: 10 dez 2017.

LEITE, A. C. Q. B. et al. Primeiros socorros nas escolas. Revista Extendere, v. 1, n. 2, 2014.

CARVALHO, F. F. Acidentes Infantis: Relatos de Diretores e Professores do Ensino Fundamental e Análise do Material Didático. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

LIBERAL, E. F.; AIRES, R.T.; OSÓRIO, A.D.A. Escola segura. Jornal de Pediatria, v.81, n.5, p.155-63, 2005.

HAFEN, Q. B; KARREN, J. K; FRADSEN, J. K. Primeiros socorros para estudantes. Barueri: Malone, 2002.

BESSA, A. G.; DE SOUZA VIEIRA, L. J. E. Acidentes em crianças no contexto escolar-uma visão do educador. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v.14, n.1, p. 15-20, 2012.

PATRÍCIO, A. C.F.A.; SOUZA, L.F.; ANDRADE, A.F.R; FEITOSA, K.J; DURIE, I.H.S. Conhecimento dos profissionais que trabalham na educação infantil: prevenção e manejo do trauma. Revista de enfermagem UFPE on line-ISSN: 1981-8963, p. 6617-6623, 2013.

RIBEIRO, C. S. Os primeiros socorros como uma competência de efetivação dos direitos referentes à vida e à saúde: o desafio do educador infantil. Colóquio Internacional de Educação, v. 1, n. 1., 2011.

OLIVEIRA, M. Fundamentos do socorro pré-hospitalar. Chapecó-SC: Grifos, 1999.

Published

2020-02-27