HEALTH EDUCATION RELATED TO FIRST AID FOR EDUCATORS: EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14259.024Abstract
The development of first aid actions directed to educators has become extremely necessary as accidents occur mostly in or on the way to schools. This paper aimed to report the health education work carried out with education professionals through workshops during the 2017 RONDON Operation. The themes worked on were: “First Aid at School”, “Guidance on First Aid to Educators” and “Accident Prevention”. A questionnaire was used before and after the educational lectures. The results of the present study showed the need to adopt first aid educational practices with the active participation of educators. Therefore, we concluded that trainings on first aid should be routinely performed with educators to enable them to provide emergency care, reducing the severity of accidents and preventing further damage.
References
CARDOSO, V; REIS, A. P; LERVOLINO, S. A. Escolas promotoras de saúde. Revista Brasileira Crescimento e desenvolvimento humano, v.18, n. 2, p.107-115, 2008.
OLIVEIRA, JS. Acidentes em crianças e adolescentes: estudo epidemiológico de saúde escolar em Belo Horizonte, MG. Belo Horizonte: Faculdade de Medicina, Universidade Federal de Minas Gerais, 2000.
DONOSCO, MTV; CHIANCA, TCM. Condições envolvidas na ocorrência de acidentes em população infantil atendida em um hospital de pronto-socorro de Belo Horizonte. Revista Medicina Minas Gerais, v.12, n.1, p.11-16, 2002.
BERNANDES; LUIZ, E; MACIAL, F. A.; DEL VECCHIO, F. B. Primeiros socorros na escola: nível de conhecimento dos professores da cidade de Monte Mor. Movimento e Percepção, v.8, n.11, p. 289-306, 2007.
COLLUCCI, C. Acidente infantil ocorre perto de adulto. Folha on-line, São Paulo, 2006. Disponível em: < http://www1.folha.uol.com.br/folha/cotidiano/ult95u123446.shtml>. Acesso em: 10 dez. 2017, 23:12:58.
FIORUC, B. E.; MOLINA, A.C.; JUNIOR, W.V.; LIMA, S.A.M. Educação em saúde: abordando primeiros socorros em escolas públicas no interior de São Paulo. Revista eletrônica de enfermagem, v.10, n.3, 2008.
OLIVEIRA, M.A.; SILVA JUNIOR, C.J.; TOLEDO, E.M. O conhecimento em pronto-socorrismo de professores da rede municipal de ensino do ciclo I de Cruzeiro-SP. Educação, Cultura e Comunicação, v. 4, n. 7, 2013.
SILVA, R. C. L.; FIGUEIREDO, N. M. A (Org.). Enfermagem: cuidando em emergência. São Caetano do Sul, SP: Yendis Editora, 2006.
PELICIONI, M. C. F.; GIKAS, R. M. Prevenção de acidentes em escolares: proposta de metodologia de diagnóstico para programa educativo. Revista Brasileira Saúde Escola, v.2, n.1, p.23-26, 1992.
PERGOLA, A. M.; ARAUJO, I. E. M. O leigo em situação de emergência. São Paulo: Revista da Escola de Enfermagem da USP, v.42, n.4, p.769-776, 2008.
VELDE, S. V.; BROOS, P.; BOUWELEN, M. V.; WIN, R.; SERMON, A.; VERDUYCKT, J. et al. European first aid guidelines. Resuscitation, v.72, n.2, p.240-251, 2007.
SENA, S. P. et al. A percepção dos acidentes escolares por educadores do ensino fundamental. Belo Horizonte. Disponível em: Acesso em: 10 dez 2017.
LEITE, A. C. Q. B. et al. Primeiros socorros nas escolas. Revista Extendere, v. 1, n. 2, 2014.
CARVALHO, F. F. Acidentes Infantis: Relatos de Diretores e Professores do Ensino Fundamental e Análise do Material Didático. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.
LIBERAL, E. F.; AIRES, R.T.; OSÓRIO, A.D.A. Escola segura. Jornal de Pediatria, v.81, n.5, p.155-63, 2005.
HAFEN, Q. B; KARREN, J. K; FRADSEN, J. K. Primeiros socorros para estudantes. Barueri: Malone, 2002.
BESSA, A. G.; DE SOUZA VIEIRA, L. J. E. Acidentes em crianças no contexto escolar-uma visão do educador. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v.14, n.1, p. 15-20, 2012.
PATRÍCIO, A. C.F.A.; SOUZA, L.F.; ANDRADE, A.F.R; FEITOSA, K.J; DURIE, I.H.S. Conhecimento dos profissionais que trabalham na educação infantil: prevenção e manejo do trauma. Revista de enfermagem UFPE on line-ISSN: 1981-8963, p. 6617-6623, 2013.
RIBEIRO, C. S. Os primeiros socorros como uma competência de efetivação dos direitos referentes à vida e à saúde: o desafio do educador infantil. Colóquio Internacional de Educação, v. 1, n. 1., 2011.
OLIVEIRA, M. Fundamentos do socorro pré-hospitalar. Chapecó-SC: Grifos, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.