POSTPARTUM LIGHT TECHNOLOGY: EDUCATIONAL MATERIAL AS AN INSTRUMENT OF UNIVERSITY OUTREACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14300.027

Abstract

Health education is very important, in which nursing has a broad action towards the community, clarifying, guiding and educating for health. This study aimed to devise educational material in a teaching maternity in Campos Gerais, as well as applying and evaluating such material, about postpartum and breastfeeding with puerperal women and specialists in the primary, secondary and tertiary level according to Pasquali’s criteria. This is a descriptive study through the action of an outreach project in contact with the community. The collection was carried out with ten puerperal women assisted by the project and ten specialists in the area of women’s health/Obstetrics. The educational material on Postpartum was created to solve the doubts of the participants in interaction with the team of the Nursing Consultation Project in Prenatal and Postpartum outreach project. The results showed that all the criteria evaluated by the specialists and puerperal women exceeded the target average of 50%, reaching between 80 and 100% total agreement, leading to the conclusion that the educational material facilitated the puerperal women’s learning, contributing to maternal autonomy.

Author Biographies

Éven Machinski, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Aluna de Graduação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa – PR, Brasil.

 

Ana Paula Xavier Ravelli, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa – PR, Brasil. Doutorado em Enfermagem.

References

ABREU, T.F.K.; AMENDOLA, F.; TROVO, M.M. Tecnologias Relacionais como Instrumentos para o Cuidado na Estratégia Saúde da Família.Revista Brasileira de Enfermagem [internet], 70(5):1032-9, 2017.

BRASIL. Ministério da Saúde – Instituto Sírio Libanês de Ensino e Pesquisa. Protocolos da Atenção Básica – Saúde das Mulheres. Brasília – DF, 2016. Disponível em: < http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/protocolos_atencao_basica_saude_mulheres.pdf>. Acessado em: 24 de abril de 2019.

CRESTANI, A.H.; MORAES, A.B.; SOUZA, A.P.R. Validação de conteúdo: clareza/pertinência, fidedignidade e consistência interna de sinais enunciativos de aquisição da linguagem. CoDAS. 29(4):e2016180, 2017.

DALMOLIN, A.; PERLINI, N.M.O.G.; COPPETTI, L.C.; ROSSATO, G.C.; GOMES, J.S.; SILVA, M.E.N. Vídeo educativo como recurso para educação em saúde a pessoas com colostomia e familiares. Revista Gaúcha Enfermagem. 37(esp):e68373, 2016.

D’AVILA, C.G.; PUGGINA, A.C.; FERNANDES, R.A.Q. Construção e validação de jogo educativo para gestantes. Escola Anna Nery 22(3), 2018.

DODOU, H.D.; OLIVEIRA, T.D.A.; ORIÁ, M.O.B.; RODRIGUES, D.P.; PINHEIRO, P.N.C.; LUNA, I.T. A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas. Revista Brasileira Enfermagem [Internet]. Nov-Dez; 70(6):1320-8, 2017.

FARIAS, M.S.; PONTE, K.M.A.; GOMES, D.F.; MENEZES, R.S.P. Tecnologia educativa sobre câncer gástrico. Revista Enfermagem UFPE online., Recife, 12(4):947-52, abr., 2018.

FIGUEIREDO, J. V.; FIALHO, A.V.D.; MENDONÇA, G.M.M.; RODRIGUES, D.P.; SILVA, L.F. A dor no puerpério imediato: contribuição do cuidado de enfermagem. Universidade Estadual do Ceará. Revista Brasileira de Enfermagem [internet]. 71 (suppl 3):1424-31. Fortaleza – CE, 2018.

LIMA, P.S.; BLANES, L.; FERREIRA, L.M.; GOMES, H.F.C. Manual educativo de cuidados à criança com gastrostomia: construção e validação. REME. Rev Min Enferm. 22:e-1123, 2018.

MARINHO, M.S.; ANDRADE, E.N.; ABRÃO, A.C.F.V. A atuação do(a) enfermeiro(a) na promoção, incentivo e apoio ao aleitamento materno. Revista Enfermagem Contemporânea. 4(2):189-198. Jul./Dez., 2015.

MATOS, M.R.; RAVELLI, A.P.X.; SCORUPSKI, R.; SKUPIEN, S.V.; CAMARGO, T.V. Construção e implementação de um jogo educativo para puérperas. Revista Extensão em Foco, nº 18, p. 01-14. Jan./Jun., 2019.

MENDES, P.D.G.; FILHA, F.S.C.; SILVA, R.N.A.; VILANOVA, J.M.; SILVA, F.L. O papel educativo e assistencial de enfermeiros durante o ciclo gravídico-puerperal: a percepção de puérperas. R. Interd. V.9, n.3, p.49-56, julho/agosto/setembro, 2016.

NASCIMENTO, E.A.; TARCIA, R.M.L.; MAGALHÃES, L.P.; SOARES, M.A.L.; SURIANO, M.L.F.; DOMENICO, E.B.L. Folhetos educativos em saúde: estudo de recepção. Rev Esc Enferm USP. 49(3):435-442, 2015.

OLIVEIRA, J.S.B.; SUTO, C.S.S.; SILVA, R.S. Tecnologias Leves como Práticas de Enfermagem na Atenção Básica.Revista Saúde.Com, 12(2):613-621, 2016.

PEUKER, A.C.; LIMA, N.B.; FREIRE, K.M.; OLIVEIRA, C.M.M.; CASTRO, E.K. Construção de um material educativo para a prevenção do câncer de colo do útero. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 8, n. 2, p. 146-160, dez. 2017.

PRIGOL, A.P.; BARUFFI, L.M. O Papel do Enfermeiro no Cuidado à Puérpera. Revista de Enfermagem UFSM, 7(1):1-8, Janeiro/Fevereiro, 2017.

REGRA, G.L.; SALERNO, G.R.; FERNANDES, S.M.S. Educação em Saúde para Grávidas e Puérperas. Revista Pesquisa em Fisioterapia, 7(3):351-358, Agosto, 2017.

SABINO, L.M.M.; BRASIL, D.R.M.; CAETANO, J.A.; SANTOS, M.C.L.; ALVES, M.D.S. Uso de Tecnologia Leve-Dura nas Práticas de Enfermagem: Análise de Conceito. Chía, Colombia. VOL.16 Nº2, 230-239, junho, 2016.

Published

2020-03-02