POSTPARTUM LIGHT TECHNOLOGY: EDUCATIONAL MATERIAL AS AN INSTRUMENT OF UNIVERSITY OUTREACH
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14300.027Abstract
Health education is very important, in which nursing has a broad action towards the community, clarifying, guiding and educating for health. This study aimed to devise educational material in a teaching maternity in Campos Gerais, as well as applying and evaluating such material, about postpartum and breastfeeding with puerperal women and specialists in the primary, secondary and tertiary level according to Pasquali’s criteria. This is a descriptive study through the action of an outreach project in contact with the community. The collection was carried out with ten puerperal women assisted by the project and ten specialists in the area of women’s health/Obstetrics. The educational material on Postpartum was created to solve the doubts of the participants in interaction with the team of the Nursing Consultation Project in Prenatal and Postpartum outreach project. The results showed that all the criteria evaluated by the specialists and puerperal women exceeded the target average of 50%, reaching between 80 and 100% total agreement, leading to the conclusion that the educational material facilitated the puerperal women’s learning, contributing to maternal autonomy.
Downloads
References
ABREU, T.F.K.; AMENDOLA, F.; TROVO, M.M. Tecnologias Relacionais como Instrumentos para o Cuidado na Estratégia Saúde da Família.Revista Brasileira de Enfermagem [internet], 70(5):1032-9, 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde – Instituto Sírio Libanês de Ensino e Pesquisa. Protocolos da Atenção Básica – Saúde das Mulheres. Brasília – DF, 2016. Disponível em: < http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/protocolos_atencao_basica_saude_mulheres.pdf>. Acessado em: 24 de abril de 2019.
CRESTANI, A.H.; MORAES, A.B.; SOUZA, A.P.R. Validação de conteúdo: clareza/pertinência, fidedignidade e consistência interna de sinais enunciativos de aquisição da linguagem. CoDAS. 29(4):e2016180, 2017.
DALMOLIN, A.; PERLINI, N.M.O.G.; COPPETTI, L.C.; ROSSATO, G.C.; GOMES, J.S.; SILVA, M.E.N. Vídeo educativo como recurso para educação em saúde a pessoas com colostomia e familiares. Revista Gaúcha Enfermagem. 37(esp):e68373, 2016.
D’AVILA, C.G.; PUGGINA, A.C.; FERNANDES, R.A.Q. Construção e validação de jogo educativo para gestantes. Escola Anna Nery 22(3), 2018.
DODOU, H.D.; OLIVEIRA, T.D.A.; ORIÁ, M.O.B.; RODRIGUES, D.P.; PINHEIRO, P.N.C.; LUNA, I.T. A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas. Revista Brasileira Enfermagem [Internet]. Nov-Dez; 70(6):1320-8, 2017.
FARIAS, M.S.; PONTE, K.M.A.; GOMES, D.F.; MENEZES, R.S.P. Tecnologia educativa sobre câncer gástrico. Revista Enfermagem UFPE online., Recife, 12(4):947-52, abr., 2018.
FIGUEIREDO, J. V.; FIALHO, A.V.D.; MENDONÇA, G.M.M.; RODRIGUES, D.P.; SILVA, L.F. A dor no puerpério imediato: contribuição do cuidado de enfermagem. Universidade Estadual do Ceará. Revista Brasileira de Enfermagem [internet]. 71 (suppl 3):1424-31. Fortaleza – CE, 2018.
LIMA, P.S.; BLANES, L.; FERREIRA, L.M.; GOMES, H.F.C. Manual educativo de cuidados à criança com gastrostomia: construção e validação. REME. Rev Min Enferm. 22:e-1123, 2018.
MARINHO, M.S.; ANDRADE, E.N.; ABRÃO, A.C.F.V. A atuação do(a) enfermeiro(a) na promoção, incentivo e apoio ao aleitamento materno. Revista Enfermagem Contemporânea. 4(2):189-198. Jul./Dez., 2015.
MATOS, M.R.; RAVELLI, A.P.X.; SCORUPSKI, R.; SKUPIEN, S.V.; CAMARGO, T.V. Construção e implementação de um jogo educativo para puérperas. Revista Extensão em Foco, nº 18, p. 01-14. Jan./Jun., 2019.
MENDES, P.D.G.; FILHA, F.S.C.; SILVA, R.N.A.; VILANOVA, J.M.; SILVA, F.L. O papel educativo e assistencial de enfermeiros durante o ciclo gravídico-puerperal: a percepção de puérperas. R. Interd. V.9, n.3, p.49-56, julho/agosto/setembro, 2016.
NASCIMENTO, E.A.; TARCIA, R.M.L.; MAGALHÃES, L.P.; SOARES, M.A.L.; SURIANO, M.L.F.; DOMENICO, E.B.L. Folhetos educativos em saúde: estudo de recepção. Rev Esc Enferm USP. 49(3):435-442, 2015.
OLIVEIRA, J.S.B.; SUTO, C.S.S.; SILVA, R.S. Tecnologias Leves como Práticas de Enfermagem na Atenção Básica.Revista Saúde.Com, 12(2):613-621, 2016.
PEUKER, A.C.; LIMA, N.B.; FREIRE, K.M.; OLIVEIRA, C.M.M.; CASTRO, E.K. Construção de um material educativo para a prevenção do câncer de colo do útero. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 8, n. 2, p. 146-160, dez. 2017.
PRIGOL, A.P.; BARUFFI, L.M. O Papel do Enfermeiro no Cuidado à Puérpera. Revista de Enfermagem UFSM, 7(1):1-8, Janeiro/Fevereiro, 2017.
REGRA, G.L.; SALERNO, G.R.; FERNANDES, S.M.S. Educação em Saúde para Grávidas e Puérperas. Revista Pesquisa em Fisioterapia, 7(3):351-358, Agosto, 2017.
SABINO, L.M.M.; BRASIL, D.R.M.; CAETANO, J.A.; SANTOS, M.C.L.; ALVES, M.D.S. Uso de Tecnologia Leve-Dura nas Práticas de Enfermagem: Análise de Conceito. Chía, Colombia. VOL.16 Nº2, 230-239, junho, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.