“UEPG ABRAÇA” PROGRAM: AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE ON MENTAL HEALTH AT THE UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14391.025Abstract
This paper reports the activities performed in the psychosocial assistance “Programa UEPG Abraça” of the State University of Ponta Grossa and describes the multi-professional team's perspective on the work process. A descriptive study was developed on the activities of the Programa UEPG Abraça including a team’s report on the interdisciplinary performance in the period between February and September 2019. A semi-structured interview and content analysis of the collected data were carried out. The Program offers psychosocial attendance to the university community based on interdisciplinarity. To this end, important aspects are highlighted such as the security offered by the professionals’ network, gains to the individuals served and experience sharing. However, challenges such as high demand of work and time scarcity to have meetings focusing on case management need to be overcome. The psychosocial service performed through interdisciplinary actions is extremely important for the participants and especially for the Mental Health management at the University.
References
CERCHIARI, E. Saúde mental e qualidade de vida em estudantes universitários. [DOUTORADO]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Ciências Médicas, 2004.
CONCEIÇÃO, M. et al. Levantamento da situação de saúde mental e uso de ansiolíticos e antidepressivos por acadêmicos do curso gerais. p. 489–496, 2017.
COSTA, K. M. V. et al. Ansiedade Em Universitários Na Área Da Saúde. II Congresso Brasiléiro de Ciências da Saúde, n. 1, p. 10, 2017.
COUTINHO, D. C. M.; SANTOS, R. O trabalho do/da assistente social na Saúde Mental: atribuições privativas e competências profissionais em debate. Revista EDUC, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 93-105, 2016.
DANTAS, N. F.; PASSOS, I. C. F. APOIO MATRICIAL EM SAÚDE MENTAL NO SUS DE BELO HORIZONTE: PERSPECTIVA DOS TRABALHADORES. Trabalho, Educação e Saúde, [s.l.], v. 16, n. 1, p.201-220, 11 dez. 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00097.
DYNIEWICZ, A. M. Metodologia da pesquisa em saúde para iniciantes. 2. ed. São Caetano do Sul (SP): Difusão; 2009.
FERNANDES, T. F. et al. Uso de substâncias psicoativas entre universitários brasileiros: perfil epidemiológico, contextos de uso e limitações metodológicas dos estudos. Cadernos de Saúde Coletiva, v. 25, n. 4, p. 498–507, 2018.
FERRO, L. F.et al. Interdisciplinaridade e intersetorialidade na Estratégia Saúde da Família e no Núcleo de Apoio à Saúde da Família: potencialidades e desafios. O Mundo da Saúde, [s.l.], v. 38, n. 2, p.129-138, 30 jun. 2014. Centro UniversitarioSao Camilo - Sao Paulo. http://dx.doi.org/10.15343/0104-7809.20143802129138.
Fórum Nacional de Pró-reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis – FONAPRACE. Mapeamento da assistência praticada nas IES. 2015
GULLIVER, A. et al. University staff mental health literacy, stigma and their experience of students with mental health problems. Journal Of Further And Higher Education, [s.l.], v. 43, n. 3, p.434-442, 31 ago. 2017.
KWAN, M. Y. et al. Patterns of multiple health risk–behaviours in university students and their association with mental health: application of latent class analysis. Health promotion and chronic disease prevention in Canada: research, policy and practice, v. 36, n. 8, p. 163, 2016.
LANTYER, A. D. S. et al. Ansiedade e Qualidade de Vida entre Estudantes Universitários Ingressantes: Avaliação e Intervenção. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 18, n. 2, p. 4–19, 2018.
LEITE, A. F.; NOGUEIRA, J. A. D. Fatores condicionantes de saúde relacionados ao trabalho de professores universitários da área da saúde: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 42, n. 0, p. 1–15, 2017.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Práticas Integrativas e Complementares (PICS): quais são e para que servem. Ministério da Saúde, 2019. Disponível em: www.saude.gov.br/saude-de-a-z/praticas-integrativas-e-complementares.
MENDES, A. C.et al. Educação em enfermagem de saúde mental e psiquiatria no curso de licenciatura em enfermagem. SMAD Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas (Edição em Português), v. 14, n. 2, p. 73-83, 2018.
NASCIMENTO, M. G. G.et al. O processo de trabalho do enfermeiro na promoção da saúde mental: análise reflexiva. Revista de Enfermagem do Centro-oeste Mineiro, [s.l.], v. 7, p.01-06, 20 dez. 2017. RECOM (Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro). http://dx.doi.org/10.19175/recom.v7i0.2097.
NOGUEIRA, M. J.; SEQUEIRA, C. a Saúde Mental Em Estudantes Do Ensino Superior. Relação Com O Género, Nível Socioeconómico E Os Comportamentos De Saúde. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, v. 5, n. spe5, p. 51–56, 2017.
OLIVEIRA, A. C. B.; MIRANDA, L. Práticas clínicas e o cuidado possível no CAPSi: perspectivas de uma equipe interdisciplinar. Contextos Clínicos, 8(1), 99-112, 2015.
SARACENO, B.; ASIOLI, F.; TOGNONI, G. Manual de Saúde Mental: 3. Ed. São Paulo: editora HUCITEC, 2001.
SILVA, B. P. DA et al. Transtornos mentais comuns e consumo de bebida alcoólica e tabaco entre estudantes de enfermagem de uma universidade pública na Amazônia Ocidental brasileira. SMAD. Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas (Edição em Português), v. 10, n. 2, p. 93, 2015.
STREETER C.C. et al. Treatment of Major Depressive Disorder with Iyengar Yoga and Coherent Breathing: A Randomized Controlled Dosing Study. J Atern Complement Med. 2017 Mar; 23(3):201-207.
TREMBLAY, Dominique et al. Effects of interdisciplinary teamwork on patient-reported experience of cancer care. BMC health services research, v. 17, n. 1, p. 218, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.