THE IMPACT OF OUTREACH ACTIVITIES ON UNDERGRADUATE EDUCATION, EXPERIENCE AS FORMATIVE PRACTICE: A STUDY IN THE CONTEXT OF A FEDERAL INSTITUTE IN RIO GRANDE DO SUL
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14465.026Abstract
The mission of the Farroupilha Federal Institute is to promote free, public, professional, scientific and technological education through teaching, research and outreach activities, focusing on integral citizen education and sustainable development. This study aims to analyze the contributions/impact of outreach activities on the academic and professional formation of students involved in outreach projects in the aforementioned campus. It was a qualitative quantitative research in the form of a case study. The research participants were students involved in outreach actions and institute staff who acted as coordinators. The results pointed out that these actions are relevant and significant for the students, as they have a positive impact on the academic, professional, and on the human and citizen formation of the paticipants. It was observed that the interaction and socialization with the communities and institutions attended, provided students the construction and improvement of skills, personal and professional growth, incorporation of new practices, exchange of experiences and critical view of reality and inequalities. Other results include learning to work in teams, and oppotunities to participate in events and increase scientific production. It was concluded that outreach activities provide training and a differentiated curriculum, which in turn improve scientific and popular knowledge and promote social transformation.
References
BRASIL. Assembleia Nacional Constituinte. Constituição da República Federativa do Brasil. Atualizada até a Emenda Constitucional n.38, de 12/06/2002. Brasília: Diário Oficial da União, de 05/10/1988.
BRASIL. Lei de criação da Rede Federal de Educação Profissional, Cientifica e Tecnológica. Lei 11.892 de 29 de dezembro de 2008.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BUARQUE, C. A aventura da universidade. São Paulo: Editora da UNESP; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileira: organização e sistematização; organização: Edison José Corrêa. Coordenação Nacional do FORPROEX. Belo Horizonte: Coopmed, 2007. Disponível América Latina. Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila, 2012.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação nº 19, 2002.
PEREIRA, L. A. C. Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília: Ministério da Educação, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/artigos_ifet_jornal.pdf> Acesso em: 12 nov. 17.
SANTOS, M. P. Contributos da Extensão Universitária brasileira à formação acadêmica docente e discente no século XXI: um debate necessário. Revista Conexão UEPG, v.06, n.1, p.10-15, 2010. Disponível em: http:// www.uepg.br/revistaconexao/revista/edicao06/1.pdf Acesso em: 17.abr. 2019.
SANTANA, M. J. A. In. Universidade Federal da Bahia. Pró-Reitoria de Extensão. UFBA em Campo. 1996 -1998: uma experiência de articulação ensino, pesquisa e sociedade. Salvador: UFBA, 1998.
SARAIVA, J. L. Papel da extensão universitária na formação de estudantes e professores. Brasília Med. v. 44, n. 3, 2007. p. 225-233.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, O. da. O que é extensão universitária. Integração: ensino, pesquisa e extensão, São Paulo, v. 3, n. 9, p. 148- 9 de maio 1997.
SÍVERES. A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013.
SCHEIDEMANTEL, S. E. et al. A Importância da Extensão Universitária: o Projeto Construir. In: Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, II, 2004, Belo Horizonte. Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária. Belo Horizonte, 2004, p. 1-6.
SOUSA, Ana Luiza Lima. A história da extensão universitária. Campinas: Editora Alínea, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.