“GREEK GIFT”, A DYNAMIC TO COMBAT AEDES AEGYPTI, THE MOSQUITO OF MANY VIRUSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.17.16936.015

Abstract

The university extension project “Knowing Aedes aegypti and Aedes albopictus, the mosquitoes of many viruses” develops activities which aim to mediate learning about these mosquitoes and the diseases caused by them. Combining scientific information and playfulness, it seeks to facilitate children's learning providing them opportunities for changing attitudes through theoretical learning and practical experience. This article presents the activity “Greek gift”, a decorated plastic bottle with a sealed lid, containing, apparently, just water. However, inside, imperceptibly, there are eggs of Aedes aegypti that will eventually hatch.  It is a controlled and safe experience in which children discover, through observation and discussion with classmates, the transformations in the mosquito life cycle, realizing that still water can be the place where mosquitoes reproduce very fast. The project seeks to change permanently attitudes as well as to present, throughout this article, a new playful tool that can be used in different pedagogical contexts.

Author Biographies

Sara Torres, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

Aluna de Graduação da Universidade Federal da Integração Latino - Americana (UNILA), Foz do Iguaçu – PR, Brasil. 

Yury Lizeth Cardozo Prada, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Aluna de Mestrado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Foz do Iguaçu - PR, Brasil. 

Jean Avemir Rios, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

Graduação. Faculdade União das Américas (UNIAMÉRICA), Foz do Iguaçu – PR, Brasil.

Elaine Della Giustina Soares, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

Professora da Universidade Federal da Integração Latino – Americana (UNILA), Foz do Iguaçu – PR, Brasil. Doutorado em Ciências Biológicas 

Cristian Antonio Rojas, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

Professor da Universidade Federal da Integração Latino – Americana (UNILA), Foz do Iguaçu – PR, Brasil. Doutorado em Química Biológica. Pós-Doutorado.

Carmen Justina Gamarra, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

Professora da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).  Foz do Iguaçu - PR. Doutorado e Pós-Doutorado em Saúde Coletiva. 

Published

2021-04-30