UNIVERSITY EXTENSION AS A TOOL GENERATING TEACHING – LEARNING EXPERIENCES AND PRODUCING RESEARCH

Authors

  • Suzely Adas Saliba Moimaz Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Adrielle Mendes de Paula Gomes Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Danielle Bordin Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Cléa Adas Saliba Garbin Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Nemre Adas Saliba Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Keywords:

Health Education, Pregnant Women, Oral Health.

Abstract

This study aims to present the experience of a university extension program that develops actions to the promotion and maintenance of pregnant women’s oral health. Descriptive and documentary analysis of the database and reports from 1999 to 2014 was used. The actions carried out, the results and benefits achieved with respect to the community, scientific and educational aspects were listed. The educational and preventive actions benefited 2820 pregnant women and the curative ones 970. The program trained 1100 undergraduates and 25 post-graduation students to provide comprehensive health care to both mother and child, and generated knowledge through published scientific research (n = 27) and development of teaching-learning materials. The program enabled the access of pregnant women to dental services, the qualification of human resources and generation of theoretical and practical knowledge based on innovative learning teaching methodology.

Author Biographies

Suzely Adas Saliba Moimaz, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Professora da Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (UNESP), Brasil. Doutora em Odontologia Preventiva e Social pela Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (UNESP), Brasil.

Adrielle Mendes de Paula Gomes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Aluna do curso de Doutorado em Odontologia Preventiva e Social da Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (UNESP), Brasil.

Danielle Bordin, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Professora da Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (UNESP), Brasil. Aluna do Curso de Doutorado em Odontologia Preventiva e Social da Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (UNESP), Brasil.

Cléa Adas Saliba Garbin, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Professora da Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (UNESP), Brasil. Doutora em Odontologia Legal e Deontologia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Brasil.

Nemre Adas Saliba, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Professora da Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (UNESP), Brasil. Doutora em Odontologia Preventiva e Social pela Universidade Estadual Paulista Júlia de Mesquita Filho (UNESP), Brasil.

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Published

2015-08-11