ART AND EDUCATION: AN EXTENSION EXPERIENCE FROM THE THEATER TO THE PUBLIC SCHOOL

Authors

  • Herli de Sousa Carvalho Universidade Federal do Maranhão
  • Domingos Alves de Almeida Universidade Federal do Maranhão
  • Mariana de Sousa Castro Universidade Federal do Maranhão
  • Maria dos Reis Dias Rodrigues Universidade Federal do Maranhão
  • Francisca Kássia da Silva dos Santos Universidade Federal do Maranhão

Keywords:

University Extension, Theater, Secondary School, CE Urbano Rocha.

Abstract

This article analyzes the activities in the extension project “The School in the Universe of Imaginary Art”, developed with 22 high school students from the Center of Education Urbano Rocha (CEUR) in Imperatriz (MA), from September to December 2013. The Project is linked to the Research Group Memories, Diversity and Cultural Identities, of the Universidade Federal do Maranhão (UFMA). We worked with lectures, playful interaction exercises, dubbing and role-playing of theatrical and non-theatrical texts. A questionnaire with three structured questions was applied, before and after the project, to understand the students’ conception of the theater in the school context. The theoretical basis and the analysis are supported by the authors: BERTHOLD (2000); BOAL (1998); REVERBEL (1989), among others. Results revealed the development and strengthening of students’ creative, cognitive, artistic and corporal potentiality, so that the project activities provided them with cultural expansion inside and outside school.

Author Biographies

Herli de Sousa Carvalho, Universidade Federal do Maranhão

Professora da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Brasil. Doutora em Ciências da Educação pela Universidad Del Norte (UNINORTE), Paraguai. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Brasil.  

Domingos Alves de Almeida, Universidade Federal do Maranhão

Aluno do Curso de Comunicação Social - habilitação Jornalismo,da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Brasil.

Mariana de Sousa Castro, Universidade Federal do Maranhão

Aluna do Curso de Comunicação Social - habilitação Jornalismo,da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Brasil.

Maria dos Reis Dias Rodrigues, Universidade Federal do Maranhão

Professora da Educação Básica no município de Açailândia, Brasil. Especialista em Direitos Humanos pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Brasil.

Francisca Kássia da Silva dos Santos, Universidade Federal do Maranhão

Aluna do Curso de Comunicação Social - habilitação Jornalismo,da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Brasil.

Published

2015-08-11