UNIVERSITY EXTENSION: LEARNING OPPORTUNITY FOR ACADEMIC SIGNIFICANT NURSING THROUGH DETERMINING THE CONCEPT OF BUILDING SOCIAL HEALTH - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0008
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0008Keywords:
Education, Nursing, Community-Institutional Relations, Social Determinants of HealthAbstract
The integration of education research and objective extension consolidate all of the student’s personal maturation process. In this light was created in 2013 the research project / scope: “The insertion of the nursing academic in scientific research focusing on the determinants and conditions of the health-disease, its consequences and relationships at different levels of care and health promotion to location, the individual and the family. The aim were to describe the use of active methodology in the process-teachinglearning in nursing undergraduate students through participation in outreach activities within the regular curriculum. We explore the project experience reporting using the methodology of questioning. During three semesters were developed 11 outreach activities, involving 118 students. We conclude that once lived experience beyond the university walls was possible to develop important skills and competencies for their professional practice, as will carry a baggage of real experiences.
References
AMARAL, MF; CARVALHO, S. & FIGUEIREDO, GO (Orgs). Programa Curricular De Integração Ensino, Pesquisa E Extensão. Livro Didático. Volume 1. Escola de Enfermagem. Centro de Ciências da Saúde. Rio de Janeiro: Unigranrio, 2010.
BAALBAKI, A.C.F. et al. O projeto de extensão e suas formas de comunicação com a comunidade externa. Revista Conexa- o UEPG. Ponta Grossa, volume 11 número 3 - set./dez. 2015. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao acesso em 5 de abril de 2016.
BRASIL. Lei 9493/1996 de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília: DF 20/12/1996. 1996. p.27833. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/ egin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-normaatualizada-pl.html>
______.Decreto 7.492/2011. Plano Brasil sem Miséria. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasilia:DF. 2011. p.6. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7492.htm
BADZIAK, R.P.F.; MOURA, V.E.V. Determinantes Sociais da Saúde: um conceito para efetivação do direito à saúde. R. Saúde Pública. Santa Cat., Florianópolis, Santa Catarina Brasil, v.3, n.1, jan./jun. 2010. Disponível em: <http://esp.saude.sc.gov.br/sistemas/revista/index.php/inicio/article/viewFile/51/114> acesso em: 22/05/2016.
BISCARDE, D.G.S.; PEREIRA-SANTOS, M.; SILVA, L.B. Formação em saúde, extensão universitária e Sistema Único de Saúde (SUS): conexões necessárias entre conhecimento e intervenção centradas na realidade e repercussões no processo formativo. Interface (Botucatu), Botucatu , v. 18, n. 48, p. 177-186. 2014. . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832014000100177&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 25 de Maio de 2016.
FERREIRA, T.L.S. & ANDRADE, F.B. Advances in the Health Training Process Quality: Links between Education, Service and Community. Health, 7, 1788-1792. 2015. http://dx.doi.org/10.4236/health.2015.713195
GHIRALDELLI JUNIOR, P. História da Educação Brasileira. 4ed. São Paulo:Cortez, 2009
LEITE, M.F. et al . Extensão Popular na formação profissional em saúde para o SUS: refletindo uma experiência. Interface (Botucatu), Botucatu , v. 18, supl. 2, p. 1569-1578. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832014000601569&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 25 Maio de 2016.
LOPES, R.M. et al. Aprendizagem Baseada em Problemas: uma proposta para a formação de Técnicos em Laboratórios de Saúde Pública. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, [S.l.], v. 9, n. 2, junho. 2015. ISSN 1981-6278. Disponível em: <http://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/942>. Acesso em: 25 may 2016.
MAIA, J.A. Metodologias Problematizadoras em Currículos de Graduação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica. 38 (4) : 566-574. 2014.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU. 2011.
MORIN, E. Introdução ao Pensamento Complexo. Tradução de Eliane Lisboa, Editora Sulina, Porto Alegre, 3ª edição. 2007.
NUNES, A.L.P.F.; SILVA, M.B.C.. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade. Barbacena, Ano IV, n. 7, páginas 119-133, julho/dezembro/2011. 2011. Disponível em: <http://www.uemg.br/openjournal/index.php/malestar/article/viewFile/60/89> acesso em 20 de março de 2016.
PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 05-23, jul./nov. 2013.
PÊCHEUX, Michel, O discurso: estrutura ou acontecimento/ Michel Pêcheux; tradução: Eni P. Orlando – 5ª Edição, Campinas, SP Pontes Editores. 2008.
PEREIRA, M.G. Epidemiologia Teoria e Prática. Rio de Janeiro, Editora Guanabara Koogan, 11ª reimpressão. 2007.
PRADO, M.L. et al. Arco de Charles Maguerez: refletindo Estratégias de Metodologia Ativa na Formação de Profissionais de Saúde. Rev. Esc. Anna Nery , Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 172-177, março de 2012. Disponível a partir <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000100023&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 25 de maio de 2016. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452012000100023
SILVA, Margarete Bernardo Tavares da. Distribuição socioespacial da esporotricose humana de pacientes atendidos no Instituto de Pesquisa Clínica Evandro Chagas no período de 1997 a 2007, residentes no Estado do Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado) – Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Rio de Janeiro. 2010
SOBRAL, F.R.; CAMPOS, C.J.G. Utilização de Metodologia Ativa no Ensino e Assistência de enfermagem na Produção nacional:. Revisão integrativa Rev. Esc. enferm. USP , São Paulo, v. 46, n. 1, p. 208-218, fevereiro de 2012. 2012 Disponível a partir <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342012000100028&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 25 de maio de 2016. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000100028.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.