THE INDISSOCIABILITY BETWEEN EXTENSION, EDUCATION AND RESEARCH: THE UNIVERSITY TRIPOD
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0008Keywords:
outreach for community, health education, interdisciplinary communication.Abstract
This article aims to report the process of developing an outreach project that advocates the inseparability between teaching, research and outreach. The methodology was based on the Freirean concept of education. The outreach activities were carried out through meetings with the caregivers of children hospitalized in a pediatric hospital and in an outpatient clinic of endocrinology. The activities which involved teaching where developed with the Círculo de Cultura and caregivers as well as in teachers and students continuous training and in the discipline Pathophysiology of Organs and Systems. The research activities involved questionnaires on children’s quality of life and presentation of papers in events. The indissociability between teaching, research and outreach calls for university teachers and university students to articulate knowledge – the knowledge of experience, the knowledge of content and the knowledge of pedagogy, to bring benefits to the community.
References
ASSUMPÇÃO, J. R. et al. Escala de avaliação de qualidade de vida: (AUQEI - Autoquestionnaire Qualité de Vie Enfant Imagé) validade e confiabilidade de uma escala para qualidade de vida em crianças de 4 a 12 anos. Arq. Neuro-Psiquiatr., São Paulo, v. 58, n. 1, p. 119-127, mar. 2000.
BACKES, V.M.S.; MOYÁ, J.L.M.; PRADO, M.L. Processo de construção do conhecimento pedagógico do docente universitário de enfermagem. Rev. Latino-Am. Enfermagem. v. 19, n.2, mar./abr. 2011.
BARRETTA, C.; OLIVEIRA, M. A. M.; DIAS, A.M.; CHESANI, F. H. Caracterização dos cuidadores das crianças e adolescentes atendidos pelo projeto de extensão de um hospital universitário infantil. Revista Brasileira de Tecnologia Social, v. 3, p. 15-24, 2016.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. 292 p.
CAPRARA, A.; FRANCO, A.L.S. A Relação paciente-médico: para uma humanização da prática médica. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 647-654, Sept. 1999.
CHESANI, F. H. et al. Humanização e educação em saúde junto aos cuidadores, crianças e adolescentes de um ambulatório de saúde familiar e comunitária. Educação e Ciência para a cidadania global, São José dos Campos, UNIVAP, v.1, p.1-4, 2016.
CHESANI, F.H. et al. Educação em saúde com os cuidadores, crianças e adolescentes de um ambulatório de Saúde Familiar e Comunitária In: ENCONTRO LATINO AMERICANO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, XX., ENCONTRO LATINO AMERICANO DE PÓS-GRADUAÇÃO, XVI., e ENCONTRO DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA, XI., 2016, São José dos Campos. São José dos Campos: Univap, 2016. v.22. p.157-157.
ENGEL, B.C. et al. Projeto de extensão: humanização e educação em saúde junto aos cuidadores, crianças e adolescentes no hospital universitário infantil. Educação e Ciência para a cidadania global, São José dos Campos, UNIVAP, v.1, p.1-6, 2016.
FREIRE, P.R.N. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, M. Convite a leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1991.
GARRAFA, V. (Org.). Extensão: a universidade construindo saber e cidadania: relatório de atividades, 1987/1988. Brasília: Ed. UNB, 1989.
LIBÂNEO, J.C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 16. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
MANIFICAT, S., DAZORD, A. Évaluation de la qualité de vie de l'enfant: validation d'un questionnaire, premiers résultats. Neuropsychiatr Enfance Adolesc., v.45, p.106-114, 1997.
MOITA, F.M.G.S.C.; ANDRADE, F.C.B. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, p. 269-280, 2009.
PIMENTA, S.G. Saberes pedagógicos e atividades docente. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2009.
VALÊNCIO, N.F.L.S. A indissociabilidade entre ensino/pesquisa/extensão: verdades e mentiras sobre o pensar e o fazer da Universidade Pública no Brasil. Proposta, n. 83, p. 72-81, dez. 1999/fev. 2000.
VASCONCELOS, E.M. Redefinindo as práticas de saúde a partir da educação popular nos serviços de saúde. In: ______. (Org.). A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde. São Paulo: Hucitec, 2001. p.11-9.
WOODS, P. Aspectos sociais da criatividade do professor. In: NÓVOA, António (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.