THE INDISSOCIABILITY BETWEEN EXTENSION, EDUCATION AND RESEARCH: THE UNIVERSITY TRIPOD

Authors

  • Fabiola Hermes Chesani Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Luana Bertamoni Wachholz Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Márcia Aparecida Miranda de Oliveira Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Caroline da Silva Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Maria Eduarda Luz Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Francielly Alexandre Fabris Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Bruna Engel Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0008

Keywords:

outreach for community, health education, interdisciplinary communication.

Abstract

This article aims to report the process of developing an outreach project that advocates the inseparability between teaching, research and outreach. The methodology was based on the Freirean concept of education. The outreach activities were carried out through meetings with the caregivers of children hospitalized in a pediatric hospital and in an outpatient clinic of endocrinology. The activities which involved teaching where developed with the Círculo de Cultura and caregivers as well as in teachers and students continuous training and in the discipline Pathophysiology of Organs and Systems. The research activities involved questionnaires on children’s quality of life and presentation of papers in events. The indissociability between teaching, research and outreach calls for university teachers and university students to articulate knowledge – the knowledge of experience, the knowledge of content and the knowledge of pedagogy, to bring benefits to the community.

Author Biographies

Fabiola Hermes Chesani, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Professora da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), SC - Brasil. Doutorado em Educação Cientifica e Tecnológica.

 

Luana Bertamoni Wachholz, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Professora da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), SC - Brasil. Mestrado profissional em Saúde e Gestão do Trabalho.

Márcia Aparecida Miranda de Oliveira, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Professora da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), SC - Brasil. Mestrado em Psicologia.

Caroline da Silva, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Aluna de Graduação da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), SC - Brasil.

Maria Eduarda Luz, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Aluna de Graduação da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), SC - Brasil.

Francielly Alexandre Fabris, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Aluna de Graduação da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), SC - Brasil.

Bruna Engel, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Aluna de Graduação da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), SC - Brasil.

References

ASSUMPÇÃO, J. R. et al. Escala de avaliação de qualidade de vida: (AUQEI - Autoquestionnaire Qualité de Vie Enfant Imagé) validade e confiabilidade de uma escala para qualidade de vida em crianças de 4 a 12 anos. Arq. Neuro-Psiquiatr., São Paulo, v. 58, n. 1, p. 119-127, mar. 2000.

BACKES, V.M.S.; MOYÁ, J.L.M.; PRADO, M.L. Processo de construção do conhecimento pedagógico do docente universitário de enfermagem. Rev. Latino-Am. Enfermagem. v. 19, n.2, mar./abr. 2011.

BARRETTA, C.; OLIVEIRA, M. A. M.; DIAS, A.M.; CHESANI, F. H. Caracterização dos cuidadores das crianças e adolescentes atendidos pelo projeto de extensão de um hospital universitário infantil. Revista Brasileira de Tecnologia Social, v. 3, p. 15-24, 2016.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. 292 p.

CAPRARA, A.; FRANCO, A.L.S. A Relação paciente-médico: para uma humanização da prática médica. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 647-654, Sept. 1999.

CHESANI, F. H. et al. Humanização e educação em saúde junto aos cuidadores, crianças e adolescentes de um ambulatório de saúde familiar e comunitária. Educação e Ciência para a cidadania global, São José dos Campos, UNIVAP, v.1, p.1-4, 2016.

CHESANI, F.H. et al. Educação em saúde com os cuidadores, crianças e adolescentes de um ambulatório de Saúde Familiar e Comunitária In: ENCONTRO LATINO AMERICANO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, XX., ENCONTRO LATINO AMERICANO DE PÓS-GRADUAÇÃO, XVI., e ENCONTRO DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA, XI., 2016, São José dos Campos. São José dos Campos: Univap, 2016. v.22. p.157-157.

ENGEL, B.C. et al. Projeto de extensão: humanização e educação em saúde junto aos cuidadores, crianças e adolescentes no hospital universitário infantil. Educação e Ciência para a cidadania global, São José dos Campos, UNIVAP, v.1, p.1-6, 2016.

FREIRE, P.R.N. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, M. Convite a leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1991.

GARRAFA, V. (Org.). Extensão: a universidade construindo saber e cidadania: relatório de atividades, 1987/1988. Brasília: Ed. UNB, 1989.

LIBÂNEO, J.C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 16. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

MANIFICAT, S., DAZORD, A. Évaluation de la qualité de vie de l'enfant: validation d'un questionnaire, premiers résultats. Neuropsychiatr Enfance Adolesc., v.45, p.106-114, 1997.

MOITA, F.M.G.S.C.; ANDRADE, F.C.B. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, p. 269-280, 2009.

PIMENTA, S.G. Saberes pedagógicos e atividades docente. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2009.

VALÊNCIO, N.F.L.S. A indissociabilidade entre ensino/pesquisa/extensão: verdades e mentiras sobre o pensar e o fazer da Universidade Pública no Brasil. Proposta, n. 83, p. 72-81, dez. 1999/fev. 2000.

VASCONCELOS, E.M. Redefinindo as práticas de saúde a partir da educação popular nos serviços de saúde. In: ______. (Org.). A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde. São Paulo: Hucitec, 2001. p.11-9.

WOODS, P. Aspectos sociais da criatividade do professor. In: NÓVOA, António (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995.

Published

2017-08-31