EXPERIENCES IN A CHILDREN´S HOSPITAL IN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE TO HEALTH PROFESSIONALS AND COMMUNITY: AN EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0007Keywords:
education, continuing education, health professional, community.Abstract
This paper is an experience report about the educational actions developed in a children´s hospital by an undergraduate student from the Nursing course at the State University of Feira de Santana. The actions were part of the outreach program called Identification and analysis of drug interactions in medical prescriptions in a specialized hospital in Feira de Santana. The aim of this paper was to demonstrate the student´s experience in educational actions for health professionals and the community. Lectures about themes related to work cycle were offered to health professionals whereas as waiting rooms were offered to the community with the participation of around 20 people in each presentation. It was concluded that health professionals need to be stimulated more and more, emphasizing that they play a very relevant role for the institution and the community. The study also demonstrated that the community still lack meaningful information about health. education; continuing education; health professional; community.
References
UTOMEDICAÇÃO. Editorial. Rev. Assoc. Méd. Bras., v.47, n.4, p. 269-270, 2001.
BADKE, M.R et al. Plantas medicinais: o saber sustentado na prática do cotidiano popular. Esc. Anna Nery. [Internet], v.15, n. 1, p.132-139, 2011. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/ean/v15n1/19.pdf> Acesso em: 15/03/2017
BEZERRA, A. L. Q. O Contexto da Educação Continuada em Enfermagem. São Paulo: Lemar e Martinari, 2003.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 529/2013. Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). Disponível em:< http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt0529_01_04_2013.html> Acesso em: 21/03/2017.
CHAVES, R.G. et al. Medicamentos e amamentação: atualização e revisão aplicadas à clínica materno-infantil Medicines and breastfeeding: update and revision applied to mother and baby care. Rev. Paul. Pediatr., v. 25, n. 3, p. 276-288, 2007.
GATTI, B.A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, jan./abr. 2008.
IVFRJ. Instituto Virtual de Fármacos do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: Acesso em: 15/03/2017.
LAZZARI, D.D.; SCHMIDT, N.; JUNG, W. Educação continuada em unidade de terapia intensiva na percepção de enfermeiras. Rev. Enferm., UFSM, v.2, n.1, p.88-96, 2012.
MONTEIRO, M.I.; CHILLIDA, M.S.P.; BARGAS, E. B. Educação continuada em um serviço terceirizado de limpeza de um hospital universitário. Rev. Latino-am. Enfermagem., v. 12, n.3, p. 541-548, mai./jun. 2004.
NETO, F. J. S. L. Módulo lV – Educação/Trabalho/Profissão. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, 2001.
PAIVA, N. A.; MOURA. C. S. Interações medicamentosas Potenciais nas prescrições de Pacientes Pediátricos Hospitalizados. Rev. Bras. Farm., Vitória da Conquista v. 93, n .4, p. 463-468, 2012.
PARIZ, M. A. et al. Uso de plantas medicinais: impactos e perspectivas no cuidado de enfermagem em uma comunidade rural. Rev. Eletr. Enf. [Internet], v.15, n. 4, p. 993, out./dez. 2013. Disponível em: <https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v15/n4/pdf/v15n4a17.pdf>. Acesso em: 15/03/2017.
PASTORE, E.; ROSA, L. D.; HOEMEM, I. D. Relações de gênero e poder entre trabalhadores da área da saúde. Florianópolis, 2008.
PEDROSO, V.G. Aspectos conceituais sobre educação continuada e educação permanente em saúde. Mundo Saúde, v.29, n.1, p.88-93, 2005.
PEDUZZI, M. et al. Actividades educativas de trabajadores en la atención primaria: concepciones de educación permanente y de educación continuada en salud presentes en el quehacer cotidiano de Unidades Básicas de Salud en Sao Paulo, Brasil. Interface (Botucatu) [online], v.13, n.30, p.121-134. ISSN 1807-5762, 2009.
RANGEL, M. Métodos de ensino para a aprendizagem e dinamização das aulas. Coleção: Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2005.
ROSA, J.; BARTH, P. O.; GERMANI, A. R. M. A sala de espera no agir em saúde: espaço de educação e promoção à saúde. Perspectiva, Erechim. v.35, n.129, p. 121-130, mar.2011.
SENHORAS, E. M. A cultura na organização hospitalar e as políticas culturais de coordenação de comunicação e aprendizagem. RECIIS – R. Eletr. de Com. Inf. Inov. Saúde, Rio de Janeiro, v.1, n.1, p.45-55, jan./jun, 2007. Disponível em:
<http://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/viewFile/45/55>. Acesso em: 25/03/2017.
TEIXEIRA, E.R. Estética e subjetividade no cuidado com o corpo. In: SANTOS, I.; FIGUEIREDO, N. M. A.; DUARTE, M. J. R. A.; SOBRAL,V. R. S.; MARINHO, A. M. (Orgs.). Enfermagem fundamental: realidade, questões, soluções. São Paulo: Atheneu, 2001, p.221-226.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.