BIOMASS: KNOW TO TRANSFORM
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0009Keywords:
agroindustry waste, university extension, source of renewable energy.Abstract
The production of biofuels from biomass has aroused industrial interest for being an alternative renewable source in relation to fossil fuels. Due to the great territorial extension and the quality of its lands the state of Mato Grosso do Sul contributes with a considerable portion of the national agricultural production. For this reason, this study aims to present the main biomasses and their transformation processes to the students of the public school of Dourados-MS. For the development of the extensionist action lectures and experiments were elaborated and worked in the classroom. For the evaluation, a questionnaire containing objective and subjective questions was applied. The extensionist action provided a differential in the academic education, since the experience with the school community led the undergraduate students to exercise tolerance, observation, planning and execution of group work, conditions that are fundamental requirements for the professional practice.References
ANP (AGÊNCIA NACIONAL DO PETRÓLEO, GÁS NATURAL E BIOCOMBUSTÍVEIS). Biocombustíveis: o que são os biocombustíveis. Brasília: ANP, 2015. Disponível em: <http://www.anp.gov.br/?id=470>. Acesso em: 28 mar. 2017.
BNDES (BANCO NACIONAL DO DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL). Bioetanol de cana-de-açúcar: energia para o desenvolvimento sustentável. BNDES e CGEE. Rio de Janeiro: BNDES, 2008.
BARBOSA, F.H.F.; BARBOSA, L.P.J.L. Alternativas metodológicas em Microbiologia: viabilizando atividades práticas. Revista de Biologia e Ciências da Terra, Campina Grande, v.10, p.134-143, 2010.
CASTRO, L.M.C. A universidade, a extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores. Reunião Anual da ANPED, v.27, p.1-16, 2004.
CONAB (COMPANHIA NACIONAL DE ABASTECIMENTO). Estudos da prospecção de mercado: Safra 2012/2013. Disponível em: <http://www.conab.gov.br/imprensa-noticia.php?id=27641>. Acesso em: 26 mar. 2017.
DANTAS, I.S.; SILVA, M.J.M.; BRAGA, C.F. Estratégias didáticas para o ensino de química: os biocombustíveis como tema gerador. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA - ENEQ), 18., 2016, Florianópolis. Anais... Departamento de Química da Universidade Federal de Santa Catarina, 2016.
FOREST, Rafael. Segurança alimentar: uma análise a partir do uso da terra. 2015. 73 f. Dissertação (Mestrado em Agronegócios) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2015.
GALAVERNA, R.; PASTRE, J.C. Produção de 5-Hidroximetil furfural a partir de Biomassa: Desafios Sintéticos e Aplicações como Bloco de Construção na Produção de Polímeros e Combustíveis Líquidos. Revista Virtual de Química, v.9, p.248-273, 2017.
GIANETTI, G.W.; FIGUEIREDO, A.M.R. Indústria de transformação na geração de produto e renda de Mato Grosso do Sul: uma aplicação da matriz de contabilidade social. Revista Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos, v.10, p.64-81, 2016.
GOLDEMBERG, J. Biomass and energy. Química nova, v.32, p.582-587, 2009.
______. Atualidade e perspectivas no uso de biomassa para geração de energia. Revista Virtual de Química, v.9, p.15-28, 2016.
GOMES, I.M.; CARBO, L.; QUEIROZ, E.M.G. Ensino de química associado à indústria sucroalcooleira na Escola Estadual Antônio Ferreira Sobrinho, na cidade de Jaciara, Mato Grosso, Brasil. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v.2, n.2, p.120-133, 2015.
HUBER, G.W.; IBORRA, S.; CORMA, A. Synthesis of transportation fuels from biomass: chemistry, catalysts, and engineering. Chemical Reviews, v.106, p.4044-4098, 2006.
MANCHUR, J.; SURIANI, A.L.A.; CUNHA, M.C. A contribuição de projetos de extensão na formação profissional de graduandos de licenciaturas. Revista Conexão UEPG, v.9, p.334-341, 2013.
MONTEIRO, M.B.; LORA, B.A.; COELHO S.T. Bioenergia para produção de eletricidade. O setor elétrico. Energias renováveis alternativas. Ed. 78, p.48-54, 2017. Disponível em: <http://www.osetoreletrico.com.br/web/documentos/fasciculos/Ed78_fasciculo_energias_renovaveis_cap6.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2017.
PIATTI, T.M.; MERCADO, L.P.L.; OLIVEIRA, A.V. et al. A formação do professor pesquisador do ensino médio: uma pesquisa ação em educação e saúde. Experiências em Ensino de Ciências, v.3, p.23-41, 2008.
RODRIGUES FILHO, S.; JULIANI, A.J. Sustentabilidade da produção de etanol de cana-de-açúcar no Estado de São Paulo. Estudos Avançados, v.27, p.195-212, 2013.
SANTOS, E.A.; SANTANA, J.C.; SANTOS, L.C.M. et al. Preparação e apresentação de palestras e experimentos para alunos do ensino fundamental. Scientia Plena, v.2, p.67-73, 2006.
SOUZA, V.; SANTOS, L.; PAGEL, U.; SCARPATI, C.; CAMPOS, A. Aspectos sustentáveis da biomassa como recurso energético. Revista Augustus, v.20, p.105-123, 2015.
VITOUSEK, P.M.; MOONEY, H.A.; LUBCHENCO, J.; MELILLO, J.M. Human domination of Earth's ecosystems. Science, v.277, p.494-499, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.