CURRICULARIZAÇÃO DA EXTENSÃO NA PEDAGOGIA VIA EDUCINE: RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.20.24647.054

Abstract

The university mission has always been aligned with the three pillars: teaching, research and extension, however, the consolidation and materiality of this third pillar is now supported by CNE Resolution No. 7 (Brazil, 2018) which establishes the Guidelines for Extension in Brazilian Higher Education and guides its mandatory inclusion in the curricula of Higher Education courses, an ongoing action. The EduCine project integrates the extension curricularization within the scope of initial training in Pedagogy, using cinema as a teaching resource for social insertion, with the aim of developing orality and attitudinal principles in the overall training of participants. Thus, its implementation reached eight municipalities in the Northwest region of Paraná, seventeen schools, 593 participants, 567 children and 26 education professionals, including directors, coordinators and teachers. Thus, the project's action had a formative contribution and the socio-educational dynamics that we will focus on reporting and highlighting in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane da Silva Batista, UNESPAR-Pvaí

Doutora em Educação (UEM). Professora Adjunta e Coordenadora da Curricularização da Extensão do Colegiado de Pedagogia, da Universidade Estadual do Paraná, Campus Paranavaí (UNESPAR-Pvaí). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação: teoria e prática (GEPE/UNESPAR). 

Taís Renata Maziero Giraldelli, UNESPAR-Pvaí

Mestre e Doutora em Educação (UEM). Pedagoga (UNIFATECIE). Licenciada em Filosofia (PUCPR). Professora Colaboradora do Colegiado de Pedagogia, da Universidade Estadual do Paraná, Campus Paranavaí (UNESPAR-Pvaí). 

Nájela Tavares Ujiie, UNESPAR-Pvaí

Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR). Professora Adjunta do Colegiado de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR), da Universidade Estadual do Paraná, Campus Paranavaí (UNESPAR-Pvaí). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação: teoria e prática (GEPE/UNESPAR). 

Published

2025-03-28

Issue

Section

Dossiê: Curricularização da Extensão