FROM TEACHING TO PRACTICE:

UNIVERSITY EXTENSION AND ITS RELEVANCE TO EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.21.24820.011

Abstract

The review presents the work University Extension: Management, Communication, and Regional Development, by Flavi Ferreira Lisbôa Filho, highlighting the relevance of University Extension as a tool for social transformation and for strengthening the relationship between the university and society. The text analyzes the structure of the book, which is divided into nine chapters, addressing topics such as the curricular integration of extension, the impact of extension projects, affirmative policies, human rights, and regional development. In addition to contextualizing the trajectory of extension in Brazil, the review emphasizes how the work contributes to understanding the inseparability of teaching, research, and extension. It also highlights the role of extension in academic training, especially in Early Childhood Education and teacher development. Finally, it reinforces that the book systematizes essential reflections for the implementation of more inclusive extension policies aligned with social needs

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bianca Polli Rodrigues, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (PPGE-UEPG), na linha de Ensino e Aprendizagem. Graduada com láurea acadêmica em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Membro da Revista Olhar de Professor. Integrante do GEPEEDI/CNPq Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Infantil, que compõe a Rede Interinstitucional de Pesquisadores sobre Formação e Práticas Docentes (RIPEFOR). Atua pesquisando a infância, com ênfase na relação criança e natureza

Daiana Camargo, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de União da Vitória (2001). Pós -Graduação em Pré-escola e Séries Iniciais pela FAFIUV. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa-UEPG. Doutora em Ciencias de la Educación pela Universidade Nacional de La Plata - Argentina. Docente do curso de Pedagogia UEPG e do Programa de Pós Graduação em Educação - UEPG. Integrante do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Infantil - GEPEEDI (UEPG-Cnpq).

Published

2025-07-25

Issue

Section

Dossiê: Curricularização da Extensão - RESENHAS