Geographies of regionalized television

The conceptual identification of the territories of Brazilian regional television journalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.23818

Keywords:

Regionalization, Television journalism, Geographies of communication

Abstract

This paper sought to discuss conceptually what Brazilian regional television is, seeking to identify the spaces occupied by television journalism in local and regional dimensions. To this end, a bibliographic review on the subject was conducted and aspects inherent to this discussion were analyzed, such as the geographies of communication and the scales and territories of television journalism, in addition to reflecting and pointing out paths for the construction of the concept of regional television. The study included contributions from Aguiar (2016), Bazi (2001), Fabbri Júnior (2006), Santos (2008), Moreira (2019), among others. This investigation is justified as a way of understanding the social practices and elements of the television ecosystem in contemporary times. Based on the analyses, it was possible to verify the role of cultural identities constructed in the process of regionalization of Brazilian television journalism.

Downloads

Author Biography

Francisco das Chagas Sales Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Mídia (PPgEM), da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

References

AGUIAR, S. O conceito de escala geográfica nos estudos de mídia regional. In: MOREIRA, S. V. et al. (Org.). 10 anos: o percurso do grupo de pesquisa Geografias da Comunicação no Brasil. São Paulo: Intercom, 2019, p. 117-144.

AGUIAR, S. Territórios do jornalismo: geografias da mídia local e regional no Brasil. Petrópolis: Vozes; Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2016.

AGUIAR, S. O conceito de escala geográfica nos estudos de mídia regional. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 38, 2015, Rio de Janeiro, RJ. Anais eletrônicos [...]. Rio de Janeiro, RJ, 4-7 set. 2015. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2015/resumos/R10-3462-1.pdf. Acesso em: 15 ago. 2024.

ASSIS, F. de. Por uma geografia da produção jornalística: a imprensa do interior. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 36, 2013, Manaus, AM. Anais eletrônicos [...]. Manaus, AM, 4-7 set. 2013. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/66932805560370511646055039703916663230.pdf. Acesso em: 15 ago. 2024.

ASSIS, F. de; CARNIELLO, M. F. Geografias da comunicação: espaços reflexivos no território latino-americano. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, n. 12, 2011. Disponível em: http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/47. Acesso em: 15 ago. 2024.

BAZI, R. E. R. Depois da TV digital: o telejornalismo e as rotinas produtivas em uma emissora regional. Revista Brasileira de Ensino de Jornalismo, Brasília, v. 6, n. 18, p. 18-30, jan./jun. 2016. Disponível em: https://rebej.abejor.org.br/index.php/rebej/article/view/174. Acesso em: 3 abr. 2023.

BAZI, R. E. R. TV regional: trajetória e perspectivas. Campinas: Alínea, 2001.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Comissão aprova regulamentação de programação regional de rádio e TV. Brasília, 2013. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/409409-comissao-aprova-regulamentacao-de-programacao-regional-de-radio-e-tv/. Acesso em: 15 ago. 2024.

CAMPONEZ, C. Jornalismo de proximidade. Coimbra: Minerva, 2002.

CASTRO, I. E. O problema da escala. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C. C.; CORRÊA, R. L. Geografia, conceitos e temas. 16 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014, p. 117-140.

COUTINHO, I. Telejornalismo e identidade em emissoras locais: a construção de contratos de pertencimento. In: VIZEU, A. (Org.). Sociedade do telejornalismo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 91-108.

FABRI JÚNIOR, D. A tensão entre o global e local: os limites de um noticiário regional na TV. Campinas, SP: Akademika Editora, 2006.

HAESBAERT, R. Regional-global: dilemas da região e da regionalização na geografia contemporânea. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

HAESBAERT, R. Territórios alternativos. São Paulo: Contexto, 2009.

HAESBAERT, R. Des-territorialização e identidade: a rede “gaúcha” no Nordeste. Niterói: EDUFF, 1997.

MARQUES DE MELO, J. Comunicação e desenvolvimento: por um conceito midiático de região. In: MARQUES DE MELO, J.; SOUSA, C. M. de; GOBBI, M. C. (Orgs.). Regionalização midiática: estudos sobre comunicação e desenvolvimento regional. Rio de Janeiro: Sotese, 2006, p. 13-35.

MORAES, G. C. L. C. de. Regionalização da mídia piauiense: um olhar sobre os programas especiais da TV Cidade Verde. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.

MOREIRA, S. V. Da invisibilidade à visibilidade da geografia na comunicação: travessias de territórios em uma década. In: MOREIRA, S. V. et al. (Org.). 10 anos: o percurso do grupo de pesquisa Geografias da Comunicação no Brasil. São Paulo: Intercom, 2019, p. 11-23.

MOREIRA, S. V. Por que geografias, no plural, para a comunicação? In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 35, 2015, Fortaleza, CE. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza, CE, 3-7 set. 2012. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2012/resumos/R7-1904-1.pdf. Acesso em: 1 abr. 2023.

MOREIRA, S. V. Sobre a invisibilidade da geografia na comunicação. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 32, 2009, Curitiba, PR. Anais eletrônicos [...]. Curitiba, PR, 4-7 set. 2009. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-3221-1.pdf. Acesso em: 1 abr. 2023.

OTA, D. C.; RODRIGUES FILHO, L. C. Geografias da comunicação na pesquisa sul-mato-grossense: fronteiras, territórios e perspectivas. In: MOREIRA, S. V. et al. (Org.). 10 anos: o percurso do grupo de pesquisa Geografias da Comunicação no Brasil. São Paulo: Intercom, 2019, p. 75-90.

SANTOS, M. Espaço e método. 5. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

SANTOS, M. O dinheiro e o território. In: SANTOS, M.; BECKER, B. K. Territórios, território: ensaios sobre o ordenamento territorial. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2006.

SOUZA, M. L. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

SOUZA, M. J. L. O território: sobre espaço e poder, autonomia e desenvolvimento. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C. C.; CORRÊA, R. L. (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995, p. 77-116.

Published

2024-12-24

How to Cite

Sales Júnior, F. das C. (2024). Geographies of regionalized television: The conceptual identification of the territories of Brazilian regional television journalism. Pauta Geral - Journalism Studies, 11(2), 44–60. https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.23818