What river is this in the news?
A Content Analysis of Stories About the Sorocaba River Published in the Cruzeiro do Sul Newspaper in 2023
DOI:
https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.23917Keywords:
Environmental journalism, Sorocaba River, Content AnalysisAbstract
This paper is guided by the following question: What themes are associated with the Sorocaba River when it is represented in print journalism texts within the Metropolitan Region of Sorocaba? To address this, a Content Analysis was conducted on all texts published about the river in the newspaper Cruzeiro do Sul in 2023. A total of 18 classification categories were established, among which "Floods" (24.68%) emerged as the most prominent. Overall, the journalistic representation of the river can be seen as primarily linked to challenges for urban life. The data collected and systematized through this analysis can assist the regional journalistic community by guiding alternative story angles on the relationship between humans and water resources. Furthermore, these findings may support educators interested in incorporating journalistic readings into lessons on environmental education and media literacy.
References
ARQUIVO METEOROLÓGICO Sorocaba. In: Meteoblue®. Disponível em: https://www.meteoblue.com/pt/tempo/historyclimate/weatherarchive/sorocaba_brasil_3447399?fcstlength=1y&year=2023&month=9. Acesso em: 9 set. 2024.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.
BUENO, W. C. Jornalismo ambiental: explorando além do conceito. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 15, p. 33-44, jan./jun. 2007. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/download/11897/8391. Acesso em: 8 nov. 2023.
CHEVALLARD, Y. Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 1-14, 2013. Disponível em: https://publicacoes.unigranrio.edu.br/recm/article/view/2338. Acesso em: 26 nov. 2024.
CRUZ, B. B. Hierarquia ambiental e a ictiofauna de riachos de cabeceira da bacia do rio Sorocaba (SP-Brasil). 2013. Dissertação (Mestrado em Diversidade Biológica e Conservação) – Universidade Federal de São Carlos, Câmpus Sorocaba. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/1524?show=full. Acesso em: 8 nov. 2023.
Cruzeiro do Sul. Cruzeiro do Sul comemora 118 anos de compromisso com Sorocaba. Cruzeiro do Sul, Sorocaba, ano 119, n. 35.780, p. A14, 12 jun. 2021.
FERREIRA, E. M. de O.; TRAMALLINO, C. P.; VITORINO, C. C. Lectura de textos de divulgación científica em la enseñanza secundaria: um análisis de la práctica docente. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 28, n. 56, p. 1-28, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4961. Acesso em: 18 jul. 2024.
GIRARDI, I. M. T. Um semestre muito especial: o surgimento da primeira disciplina de jornalismo ambiental. In: GIRARDI, I. M. T. et al. (orgs.). Jornalismo ambiental: teoria e prática [livro eletrônico]. Porto Alegre: Metamorfose, 2018. Disponível em: https://jornalismoemeioambiente.com/wp-content/uploads/2018/09/jornalismo-ambiental-teoria-e-prc3a1tica2.pdf. Acesso em: 21 dez. 2024.
HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
MANFREDINI, F. N.; GUANDIQUE, M. E. G.; ROSA, A. H. A história ambiental de Sorocaba. Sorocaba: Unesp - Câmpus Experimental de Sorocaba, 2015. Disponível em: https://www.sorocaba.unesp.br/Home/Eventos191/historia-ambiental-editora-ebook.pdf. Acesso em: 8 nov. 2023.
MARANDINO, M. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal? Ciênc. Educ., Bauru, SP, v. 23, n. 4, p. 811-816, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cmjvH7v4mFZMsdjV5bWLJfM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 8 nov. 2023.
MARCELINO, C. G. Transposição e sequência didática. In: MARCELINO, C. G. Transposição didática do tema “Água”: um manual de uma sequência didática para o Ensino Fundamental e Médio. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio/PR. Disponível em: https://uenp.edu.br/mestrado-ensino-dissertacoes/ppgen-dissertacoes-turma2/12640-carolina-guarini-marcelino/file. Acesso em: 18 set. 2024.
MÍDIA KIT 2024 Jornal Cruzeiro do Sul. Disponível em: https://bit.ly/3VPV5nW. Acesso em: 9 set. 2024.
MOTTA, L. G. A análise pragmática da narrativa jornalística. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 28., 2005. Rio de Janeiro. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2005. CD-ROM.
PROFETA, G. A. C. P. Do museu à reportagem à sala de aula: a transposição didática de reportagens baseadas em fontes museológicas. Comunicação & Educação, v. 28, 2023b. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/212294. Acesso em: 30 jan. 2024.
PROFETA, G. A. C. P. Práticas educativas voltadas ao letramento científico: mapeamento da utilização do jornalismo de CT&I como material didático numa universidade comunitária de São Paulo. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022031, 2022. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4916. Acesso em: 08 nov. 2023.
PROFETA, G. A. C. P. Quem fala sobre a crise da biodiversidade na grande imprensa?: Análise de conteúdo voltada à reflexão sobre educação ambiental. Tríade: Comunicação, Cultura e Mídia, Sorocaba, SP, v. 11, n. 24, p. e023018, 2023a. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/triade/article/view/5253. Acesso em: 30 jan. 2024.
PROFETA, G. A. C. P.; OLIVEIRA, R. M. L. de. Potencial de utilização do jornalismo científico no Ensino Médio: Registro baseado em Observação Docente. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 28, n. 58, p. 1–26. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/5738. Acesso em: 11 set. 2024.
PROGRAMA DE DESPOLUIÇÃO do Rio Sorocaba. In: Serviço Autônomo de Água e Esgoto de Sorocaba SAAE. Disponível em: https://www.saaesorocaba.com.br/programa-de-despoluicao-do-rio-sorocaba/. Acesso em: 12 set. 2024.
SANTOS, R.; PROFETA, G. De professor a curador: Indústria cultural e a fabricação de flexibilidades no currículo. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68483, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68483. Acesso em: 21 dez. 2024.
SOARES, I. de O.; BLANCO, P. A urgência da educação midiática. In: AGUADED, I. et al. (coords.). Currículo Alfamed de formação de professores em educação midiática: Alfabetização Midiática e Informacional na era pós-Covid-19. São Paulo: Palavra Aberta, 2021. p. 5-9. Disponível em: https://educamidia.org.br/api/wp-content/uploads/2021/10/2021-Curriculo-Alfamed-PT-final-1-compactado.pdf. Acesso em: 30 jan. 2024.
TRAQUINA, N. Teorias do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2005.
WOLF, M. Teorias da comunicação de massa. São Paulo: Martins Fontes, 2003.