Journalism and Artificial Intelligence

Challenges in Media Newsrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.24073

Keywords:

Journalism, Artificial Intelligence, Generative Artificial Intelligence

Abstract

What is the role of journalism in times of artificial intelligence? And when generative artificial intelligence becomes more of a protagonist in information mediation processes, what impact has it had on the work of newsrooms (newspapers, radio, television, multimedia, and communication consultancies)? This study, after a year of field research, aims to reflect on, highlight, and analyze these new editorial sociabilities, with the initial locus of reflection being the newsrooms and media of cities in the state of Piauí, where higher education in journalism is offered. It is worth noting that the interfaces of agenda-setting, investigation, editing, and dissemination, after field and theoretical analysis, are shown to be differentiated and affected, whether or not, by the broad insertion and standardization of artificial intelligence tools in editorial processes.

References

BERTI, O. M. C. ChatGPT: Evolução ou fim do Jornalismo. Teresina: EdUESPI, 2023.

BERTI, O. M. C. Inteligência Artificial e Jornalismo. 2. ed. Teresina: EdUESPI, 2024b.

BERTI, O. M. C. Inteligência Artificial e Jornalismo. Teresina: EdUESPI, 2024a.

BROSTOM, N. Deep utopia: Life, and meaning in a solved world. Washington: Ideapress Publishing, 2024.

BROSTOM, N. Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies. Oxford: Oxford University Press, 2016.

CRUZ, K.; SANTAELLA, L. Jornalismo e Inteligência Artificial podem caminhar juntos? São Paulo: Estação das Letras e das Cores, 2024.

FARIAS, S. A. de. Pânico na academia: Inteligência Artificial na construção de textos científicos com o uso do ChatGPT. Revista Interdisciplinar de Marketing, Maringá, v. 13, n. 1, 2023, p. 79-83.

FEILER, C. P. Inteligência Artificial: entenda como chegamos ao ChatGPT. 2023. Disponível em: https://www.startse.com/artigos/inteligencia-artificial-historico. Acesso em: 07 jul. 2024.

HAUGELAND, J. Artificial Intelligence: The very data. New York: Bradford Book, 1989.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Dados sobre o Piauí. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pi.html. Acesso em: 07 set. 2024.

KOVACS, L. Quais são os tipos de inteligência artificial? 2022. Disponível em: https://tecnoblog.net/responde/quais-sao-os-tipos-de-inteligencia-artificial. Acesso em: 17 jul. 2024.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: EdUFRJ, 2009.

MELO, J. M. História do Jornalismo: itinerário crítico, mosaico contextual. São Paulo: Paulus, 2012.

MELO, J. M. Jornalismo, forma e conteúdo. São Paulo: Difusão, 2009a.

MELO, J. M. Teoria do Jornalismo: identidades brasileiras. São Paulo: Paulus, 2006.

MELO, J. M. Teoria e metodologia da comunicação: tendências do século XXI. São Paulo: Paulus, 2014.

MELO, J. M. Vestígios da travessia: da imprensa à Internet – 50 anos de Jornalismo. São Paulo: Paulus, 2009b.

NEY, E. C. M. Diretorias e conselhos ciborgue: a inteligência artificial na alta liderança. São Paulo: Revista GV Executivo, v. 22, n. 4, 2023, p. 20-26.

NOGUEIRA, M. Jornalistas veem IA como oportunidade e ameaça, segundo estudo. 2023. Disponível em: https://bit.ly/40ayqEz. Acesso em: 01 jan. 2024.

OLIVEIRA, F. História da Inteligência Artificial (IA). Disponível em: https://tinbot.com.br/blog/historia-da-inteligencia-artificial-ia. Acesso em: 20 out. 2024.

PRADO, J. A inteligência artificial é mais antiga do que você imagina. 2023. Disponível em: https://tecnoblog.net/especiais/inteligencia-artificial-historia-dilemas. Acesso em: 03 set. 2024.

SANTAELLA, L. A inteligência artificial é inteligente? São Paulo: Edições 70, 2023.

TARGINO, M. G. Jornalismo Cidadão informa ou deforma? Brasília: Ibict/Unesco, 2009.

TRAVANCAS, I. Etnografia da produção jornalística: estudos de caso da imprensa brasileira. Brazilian Journalism Research, Brasília, v. 6, n. 2, 2010, p. 83-102.

VIEIRA, L. S. Etnografia como abordagem teórico-metodológica em estudos de crítica de mídia. Revista Rumores, São Paulo, v. 12, n. 23, 2018, p. 128-152.

Published

2024-12-24

How to Cite

de Carvalho Berti, O. M. (2024). Journalism and Artificial Intelligence: Challenges in Media Newsrooms. Pauta Geral - Journalism Studies, 11(2), 133–148. https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.24073