UM ESTUDO INICIAL SOBRE A REPRESENTAÇÃO DA IDENTIDADE DE CLASSE NO LIVRO DIDÁTICO PORTUGUÊS: LINGUAGENS

Authors

  • Lilian Aparecida Moura Universidade Estadual de Ponta grossa
  • Valeska Gracioso Carlos Universidade Estadual de Ponta grossa

Abstract

This study is a qualitative research in the Applied Linguistics area, which aimed to analyze a chapter of the textbook Portuguese: Languages by Cereja and Magalhães, regarding: social classes and how they are represented, and thereby, intersect this representation with the linguistic varieties. As a theoretical framework, we have: Street (2007) concerning to literacy practices; Dambrós (2016) and Baladeli (2014) with respect to social class identity; Faraco (2015) and Possenti (2000) regarding to the insertion of linguistic varieties in textbooks, among other. The results of this research demonstrate that the chapter brings some activities that fit the ideological filtering practices. However, the chapter works only with a poor / rich dichotomy, disregarding it as other social classes. Moreover, this opposition is made in a stereotypical manner. Therefore, it reaffirms the relevance of the works that aim to analyze textbooks, because a critical teaching is only possible from many reflections.

Author Biographies

Lilian Aparecida Moura, Universidade Estadual de Ponta grossa

Mestranda do programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas.

Valeska Gracioso Carlos, Universidade Estadual de Ponta grossa

Possui graduação em Letras Português/ Espanhol pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997), graduação em Letras Português/Inglês pela mesma universidade (1999), mestrado (2006) e Doutorado (2015) em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina. É Professora Adjunta da Universidade Estadual de Ponta Grossa e atua no curso de Licenciatura em Letras e no Mestrado em Estudos da Linguagem na mesma instituição. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Ensino de Língua Espanhola e Inglesa. Desenvolve pesquisa na área da Sociolinguística e Dialetologia, investigando as atitudes linguísticas e descrevendo as línguas em contato na fronteira do Brasil com o Paraguai. Além disso, seus estudos abarcam pesquisas de cunho sociodialetológico, aprofundando questões de identidade, variação, atitude, crenças e políticas linguísticas, fundamentais no processo de ensino/aprendizagem, visando o desenvolvimento de ações voltadas à formação do professor de línguas materna e estrangeira.

Published

2020-04-15