SABER DOCENTE EM CONSTRUÇÃO: INVESTIGANDO CONCEPÇÕES DE LINGUAGEM DE UMA ALFABETIZADORA
DOI:
https://doi.org/10.5212/uniletras.v22i1.208Abstract
Neste artigo, pretende-se apresentar os resultados da investigação das concepções de linguagem de uma alfabetizadora, ex-aluna do Curso de Especialização em Alfabetização/FUNREI. Utilizando uma abordagem etnográfica, dados foram levantados através de observações das práticas cotidianas em sala de aula e de entrevistas gravadas. Os resultados levaram às seguintes constatações: essa profissional construiu, durante o período de formação, uma concepção de linguagem como forma de interação e uma compreensão de texto como unidade sociocomunicativa; e apreendeu as diferenças entre alfabetizar e letrar.
Palavras-chave: Saberes docentes, Concepções de linguagem, Concepção de texto, Alfabetização x Letramento
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors that publish in the journal agree with the following terms:
a) The authors keep the copyright and grant to the journal the rights of the first publication, with the work simultaneously being licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with the recognition both of the authorship and the initial publication in this journal.
b) This journal provides immediate public access to all of its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater worldwide democratization of knowledge. For more information about this approach, visit Public Knowledge Project, a Project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other softwares to support the publication system to public/open access to academic sources. Names and e-mail addresses in this website will be used exclusively for this journal purposes, not being available for other ends.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.