Ensino de língua portuguesa: focalizando as práticas discursivas. Doi: 10.5212/Uniletras.v.33i1.0003
DOI:
https://doi.org/10.5212/uniletras.v33i1.3547Keywords:
Língua portuguesa. Práticas discursivas. Autoria.Abstract
Apresento, neste texto, algumas considerações sobre desafios da Linguística Aplicada relativamente à pedagogia de línguas, abordando a noção de prática discursiva. Exponho algumas noções relevantes para o contexto de ensino: o texto como unidade de análise, materializando discursos através de gêneros específicos, abarcando o horizonte social e integrando outras formas de linguagem, em sua relação com a produção e a interpretação. Discuto ainda as noções de estrutura e acontecimento associadas à produção textual, e apresento uma proposta de desenvolvimento pedagógico do processo de autoria, através de uma abordagem centralizando o jogo entre repetição (paráfrase) e alteração (polissemia), conforme proposta de Orlandi no campo da Análise de Discurso.
Palavras-chave: Língua portuguesa. Práticas discursivas. Autoria.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors that publish in the journal agree with the following terms:
a) The authors keep the copyright and grant to the journal the rights of the first publication, with the work simultaneously being licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with the recognition both of the authorship and the initial publication in this journal.
b) This journal provides immediate public access to all of its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater worldwide democratization of knowledge. For more information about this approach, visit Public Knowledge Project, a Project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other softwares to support the publication system to public/open access to academic sources. Names and e-mail addresses in this website will be used exclusively for this journal purposes, not being available for other ends.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.