Panorama das atividades propostas para as práticas de leitura nos LDs, segundo a concepção de Bakhtin
DOI:
https://doi.org/10.5212/uniletras.v34i2.3954Keywords:
livro didático, gênero do discurso, Bakhtin.Abstract
Considerando os direcionamentos teórico-metodológicos propostos pelos PCNs, este trabalho tem como objetivo, à luz da teoria bakhtiniana, analisar como a noção de gênero do discurso vem se configurando nas práticas de leitura nos livros didáticos de língua portuguesa. As atividades de práticas de leitura servem de amostra do universo que representam, e permitem, ainda que sumariamente, algumas conclusões. Assim, analisando as coleções selecionadas para esta pesquisa, observam-se problemas nas questões propostas para a compreensão e interpretação dos textos, pois são ainda superficiais, trata-se de uma leitura de reconhecimento, que fica na “superfície” do texto/enunciado e do gênero do discurso.Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors that publish in the journal agree with the following terms:
a) The authors keep the copyright and grant to the journal the rights of the first publication, with the work simultaneously being licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with the recognition both of the authorship and the initial publication in this journal.
b) This journal provides immediate public access to all of its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater worldwide democratization of knowledge. For more information about this approach, visit Public Knowledge Project, a Project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other softwares to support the publication system to public/open access to academic sources. Names and e-mail addresses in this website will be used exclusively for this journal purposes, not being available for other ends.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.