CIRCUS IN CONTEXTS – DIALOGUES BETWEEN CULTURE AND UNIVERSITY OUTREACH PROJECTS
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i1.0017Keywords:
Circus, university outreach projects, teacher education, culture.Abstract
This paper aims to trace the history and discuss the experiences of the project Circus in Contexts (Circo em Contextos) from the Department of Physical Education at the Irati Campus, Paraná - State University of the Midwest, (UNICENTRO, in the Portuguese acronym) since its first activities in 2010. The study was carried out through a documentary research in addition to interviews with current and former members of the project. It has also autobiographical features, since its authors are also members of the project. It is believed that the project has overcome its initial proposal, as it has become one of the few spaces for the experimentation of circus techniques and knowledge about the circus as an important cultural manifestation of the history of humanity.
References
BETTI, M. Cultura Corporal e Cultura Esportiva. Revista Paulista de Educação Física. N. 7, v. 2, p. 44-51, 1993.
BORTOLETO, M. A. C.; MACHADO, G. A. Reflexões sobre o Circo e a Educação Física. Corpoconsciência, Santo André, v. 2, n. 12, p. 36-69, 2003.
BORTOLETO, M.A.C (org.). Introdução à Pedagogia das Atividades Circenses (Vol. 1). Jundiaí, SP: Fontoura, 2008.
BORTOLETO, M.A.C (org.). Introdução à Pedagogia das Atividades Circenses (Vol. 2). Jundiaí, SP: Fontoura, 2010.
BORTOLETO, M.A.C.; PINHEIRO, P.H.G.G.; PRODÓCIMO, E. Jogando com o circo. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2011.
BRASIL. Lei Federal 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF, 20 de dezembro de 1996.
CircoNews. Circo Americano ou Circo de Lona. Disponível em http://circonews.blogspot.com.br. Acesso em 18. Jul. 2014
DOUTORES DA ALEGRIA. Doutores da Alegria – O Filme. Direção e Roteiro de Mama Mourão. São Paulo: Mamo Filmes e Grifa Mixer, 2005. Disponível em: http://www.doutoresdaalegriaofilme.com.br/.
DUPRAT, R. M. Atividades circenses: Possibilidades e perspectivas para a Educação Física escolar. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
FISCHER, E. A necessidade da arte. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.
FONSECA, M. A. B. Serafim Ponte Grande....: o mundo enquanto circo. 1978. Dissertação (Mestrado em Letras). Departamento de Letras, Universidade de São Paulo, SP, 1978.
JENNINGS, G. O Circo – as aventuras de um circo viajando pela Europa do século XIX. Rio de Janeiro: Editora Record, 1987.
KRONBAUER, G. A.; NASCIMENTO, M. I. M. O circo e suas miragens: a Escola Nacional do Circo e a história dos espetáculos na produção acadêmica brasileira. Revista HISTEDBR On-Line, v. 13, n. 52, p. 238-249, 2013.
KRONBAUER, G. A. O processo de criação da Escola Nacional de Circo no Brasil e a continuidade dos modos de vida dentro e fora da lona. (Tese). Programa de Pós-Graduação em Educação (Doutorado), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grosso, PR, 2016.
KRONBAUER, GA; SCORSIN, DM; TREVIZAN, M. Significados do Circo e das Atividades Circense para os Idosos da UATI. Revista Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 167-183, 2013.
LUKÁCS, G. Para uma Ontologia do Ser Social I. São Paulo: Boitempo, 2012.
MASETTI, M. Boas Misturas: a ética da alegria no contexto hospitalar. São Paulo: Palas Athenas, 2003.
MANIFESTAÇÕES ARTÍSTICO-CULTURAIS DO MOVIMENTO HUMANO – O CIRCO. Relatório Anual de Atividades. Universidade Estadual do Centro-Oeste, Pró-Reitoria de Extensão e Cultura. Guarapuava e Irati: UNICENTRO, 2010.
MARX, K., ENGELS, F. A Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.
O CIRCO EM CONTEXTOS. Relatório Anual de Atividades. Universidade Estadual do Centro-Oeste, Pró-Reitoria de Extensão e Cultura. Guarapuava e Irati: UNICENTRO, 2011.
O CIRCO EM CONTEXTOS. Relatório Anual de Atividades. Universidade Estadual do Centro-Oeste, Pró-Reitoria de Extensão e Cultura. Guarapuava e Irati: UNICENTRO, 2012.
O CIRCO EM CONTEXTOS. Relatório Anual de Atividades. Universidade Estadual do Centro-Oeste, Pró-Reitoria de Extensão e Cultura. Guarapuava e Irati: UNICENTRO, 2013.
PARANÁ SECRETARIA, Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Educação Física. Curitiba: SEED-PR, 2008.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 1995.
SEDOR, F.; Atividade Circense na Educação Física Escolar. 2013. 37 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Estadual do Centro Oeste, Irati, 2013.
SIMON, J. M. Atividades Circenses: possibilidades de significação e representação do movimento nas aulas de Educação Física. (Caderno Pedagógico). In: Secretaria do Estado da Educação, PR. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE – Produções Didático-Pedagógicas. Volume II, 2013.
SIMON, J. M.; KRONBAUER, G. A. Atividades Circenses: possibilidades de significação e representação do movimento nas aulas de Educação Física. (Caderno Pedagógico). In: Secretaria do Estado da Educação, PR. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE – Artigos. Volume I, 2013.
SILVA, A. M. Corpo e diversidade cultural. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.23, n.1, p. 87-98, set. 2001.
SILVA, E. O Circo: sua arte e seus saberes. 1996. Dissertação (Mestrado em História). Departamento de História, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1996.
________. As múltiplas linguagens da teatralidade circense: Benjamin de Oliveira e o circo-teatro no Brasil do final do século XIX e início do século XX. 2003. Tese de Doutora. Doutorado em História – Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, 2003.
SILVA, E.; ABREU, L.A. Respeitável Público... O circo em cena. Rio de Janeiro: Funarte, 2009.
SOARES, C. L. Imagens da Educação no Corpo. Campinas: Autores Associados, 2002.
STRAZZACAPPA, M. A Educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Caderno Cedes, ano XXI, n. 53, p. 69-83, 2001.
TITOV, G. (org.). El Circo Sovietico. Moscou: Editora Progreso, 1975.
UNICENTRO. Currículo Pleno do Curso de Licenciatura em Educação Física (2010). Universidade Estadual do Centro-Oeste, Setor de Ciências da Saúde, Unidade Universitária de Irati.
UNICENTRO. Currículo Pleno do Curso de Licenciatura em Educação Física (2013). Universidade Estadual do Centro-Oeste, Setor de Ciências da Saúde, Unidade Universitária de Irati.
UNICENTRO. Resolução Nº 7-CEPE-CAD/UNICENTRO, de 21 de dezembro de 2012. Aprova o Regulamento de Extensão da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão e Conselho de Administração, UNICENTRO, Guarapuava, 21 de dezembro de 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.